4 råd om #hashtags nå som det kommer på Facebook

4 råd om #hashtags nå som det kommer på Facebook

Det er bekreftet at hashtags kommer til Facebook, og at noen brukere fikk det allerede i går. Det vil bli rullet ut til flere de kommende ukene. Fra før kan du bruke hashtags på bl.a. Twitter, Instagram, Pinterest, Google+ og Linkedin, så det sier seg selv at det er på tide at bedrifter har en konsekvent og gjennomtenkt bruk av hashtags. Jeg bruker #resonatenor bevisst (og brukerkonto @resonatenor).

Hashtag-bonanza er en dårlig strategi, har derfor følgende råd:

1. Ikke bruk så mange hashtags i en oppdatering eller på et bilde som mulig. Been there, done that, og det er ikke bra. Tall fra Buddy Media viser at 1-2 hashtags per tweet holder (med mer enn 1-2, så man en nedgang i engasjement på 17%. Kilde. Dette gjelder Twitter, men vil nok også gjelde FB og G+. På Instagram er det flerer forhold som spiller inn, utdyper det under).
#hashtagtips #tips #instatips #twittertips #fbtips #facebooktips #some #sosialemedier #instahashtag #tweetehashtag #hashtagram #instamoment #hotstuff #hashtagthat #tweetstatag #instatag #tipstagram #tufsegram #hashtagbonanza #denfølelsen #duskjønnertegninga #erduleinå

2. Ikke #hashtag annethvert #ord og midt inne i #setningene #dine. Det er så #tungt å #lese. Særlig #om #du #skriver #veldig #lange innlegg #eller #poster og #hashtagger #helt #på #måfå inne i #teksten #din uten å #tenke på de som skal #lese #dette.

3. Følg med på hashtags du er interessert i, være seg #lærerhverdag, #creativecloud eller #naturforalle. Hvis du kjenner at du får lyst til å svare, like eller dele innholdet som bruker taggen du er interessert i: Gjør det. Folk bruker gjerne hashtags for å bli funnet.

4. Om du skal lage en hashtag, lag én stk som du kommuniserer på tvers av plattformer. Vær konsekvent, bruk den selv og overvåk den. Gi en verdi til de som bruker hashtaggen din: Lik/svar gjerne på bilder, oppdateringer og tweets hvor taggen er blitt brukt.

 

Hva er en hashtag?
En hashtag er en emneknagg og gir deg en god måte å følge med på tekster, oppdateringer, bilder rundt et emne. Ta f.eks konferanser du ikke selv kan delta på (som #ggdo – Girl Geek Dinner Oslo), da kan du søke opp taggen #ggdo for å se hvilket innhold folk deler om det spesifikke temaet.

På Twitter er det viktig at hashtaggen er kort, siden man kun har 140 tegn. På Instagram, Pinterest, Linkedin, Tumblr, Google+ og snart Facebook, er ikke lengden på taggen det viktigste, men samtidig er det lurt å tenke at folk nok kommer til å bruke den på Twitter og ta hensyn til det.

Hashtagtips til Facebook
Facebook har selv skrevet noen tips til hashtagbruk på Facebook. Oppsummert og oversatt står det:
1. Alle hashtagger som brukes på andre plattformer som er koblet til din Facebookside vil automatisk bli klikkbare og søkbare på Facebook.
2. Hashtags på FB gir deg som merkevare mulighet til å gå inn i/drive samtaler som skjer rundt din bedrift, noe som betyr at det er smart å søke etter og følge med på relevante hashtags på Facebook slik du gjør i andre kanaler. Ref. punkt 4. over, kan det være lurt å gå inn i samtaler eller tilby en verdi til de som bruker taggen din.
3. Hashtags påvirker ikke distribusjonen eller engasjementet i nyhetsfeeden verken på desktop eller mobil. Derfor er det lurt å fortsette å dele godt innhold som reflekterer merkevaren din.

Instagram
På Instagram kan du bruke maks 30 hashtags om gangen. Hashtag på Instagram kan generere utrolig mange Likes. Har selv testet ut dette (bedre å lese andres erfaringer og målbevisst og konkret teste på seg selv enn å gi dårlige råd til kunder), og ved å bruke tjenester som tagsforlikes.com, får instagrambildene dine mange flere likes på rekordtid. Det er dog viktig å påpeke at kvaliteten på likesene du får er lik ca. null (ikke overraskende). Dette er derfor ikke en holdbar plan, men det er viktig at du vet dette dersom du arrangerer konkurranser hvor antall likes på Instagram er en medvirkende faktor til kåring av vinner. Valen-Utvik har blogget mer om Instagram om du er mer nysgjerrig på det.

Følg gjerne med på tv-programmer, og se hvilken hashtag du bør bruke om du skal diskutere tv-programmer, som #sexdager og #nrkvinter. Rett før og på 17. mai gjorde NRK en formidabel jobb med hashtaggen #nrk17mai (og Instagram/Twitterkontoen @nrk17mai). Et case til etterfølgelse, de tilføre virkelig verdi!

nrk17mai instagram #nrk17mai instagram

 

 

Tre ting på tampen!
– Sjekk ut tjenester som hashtags.no for å se hvilke hashtagger som er populære på Twitter akkurat nå. I det jeg skriver denne bloggposten midt på natta, er det faktisk VisitLarvik som troner på toppen.

– For å kjapt sjekke hvilket innhold som finnes på hvilke hashtagger på Instagram, kan du bruke Statigr.am på denne måten.

– Det finnes utallige måter å overvåke hashtags på. Har du en favoritt? Del gjerne i kommentarfeltet!

 

Om du vil tvitre, G+, instagramme eller annet om denne posten, kan du f.eks. bruke #resonatenor.

Vil du følge med og få oppdateringer fra Resonate? 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

Status etter fire dager

Status etter fire dager

Jeg har lyst til å dele en del av oppstartsprosessen, særlig de delene som er knytta til sosiale medier og digital markedsføring med dere.

Har fått en del spørsmål om hvorfor jeg har tittelen vinlotteriansvarlig på FB, Twitter og Instagram. Det er bevisst:
1. Jeg har jo ikke tenkt å ha vinlotteritrekning for meg selv hver fredag. Hva skal jeg? Har skrevet om planen her, inspirert av CecilieTS som i sin tid var kontornomade. Jeg er vinlotterinomade.
2. I ærligheten og åpenhetens navn er det viktig at jeg er sier at jeg per i dag er én person, og dette er en måte å fortelle det på.
3. Det er en icebreaker, og jeg er jo glad i å prate med kjente og ukjente.
4. Fikk et innfall om å ha det på visittkortet, men det er kanskje å dra det litt langt… ;)

Forrige helg, og fram til tirsdag 4. juni spurte jeg noen få folk jeg stoler på om tilbakemelding om logovalg, samt postet de aller siste alternativene på Instagram. Fikk ærlige tilbakemeldinger, og landet endelig på logoen tirsdag 4. juni. Magefølelsen på både navn og logo er nå god, til tross for at jeg vinglet lenge. Er utrolig takknemlig for de som ga sine tilbakemeldinger, uten dem ville jeg sikkert vært vinglepetter fremdeles.

Jeg kommer til å blogge mer detaljert om lanseringsplanen min senere, men jeg hadde iallfall gjort klart noen pressemeldinger, nettside og sosiale profiler i forkant, sånn at jeg bare kunne trykke på knappen for å gå live. Så fort logo var bestemt og lagt inn på nettside, sosiale profiler og i pressemeldingene, var det: 4 – 3 – 2 – 1…

Tallene i sosiale medier overrasker meg, særlig antallene på de ulike plattformene. Dette er takket være deg som leser dette (om du følger meg noe sted da), og jeg setter virkelig pris på det. Skjermbildebonanza per torsdag 6. juni – morgen, værsågod:

Resonate Facebook Resonate Instagram juni Resonate Twitter Resonate Google+ Resonate Linkedin
Jeg hadde trodd at Twitter kom til å vokse mest (Twitterkontoen til Medialight vokste mye raskere enn Resonate sin, men det var i 2009 og både bruken av Twitter var annerledes og det fantes ikke så mange Twitterkontoer som metatvitret som nå. Konkurransen er tøffere). Instagram vokste kjappere enn jeg hadde trodd (særlig etter at dette bildet ble postet på min personlige Instagram-konto), og Facebooksiden vokste også raskere enn jeg hadde trodd (og har endelig bestemt meg for å skille jobb og peronlig), noe jeg synes er utrolig gøy. Google+ henger litt etter, mens Linkedin bedriftssiden virkelig henger etter med sine 6 følgere. På nyhetsbrevet har jeg nå 14 abonnenter.

Er positivt overrasket over nettstedsbesøket (særlig siden jeg bevisst hovedsakelig har lenket til Facebooksiden), men jeg ligger veldig dårlig an i Sogn og Fjordane med 0 besøkende derfra. Ellers leder Oslo godt foran Akershus og Rogaland. Spent på om det skjer noe i de gode, gamle hjemtraktene Oppland og Hedmark etter radiointervjuet i dag, og om turen til Tromsø gjør at Tromsø tar igjen de andre fylkene. Spenningen er til å ta og føle på, eller hva? ;)

Resonate Google Analytics
I forhold til PR-planen, har jeg fått positive tilbakemeldinger. Ble toppsak på Kampanje onsdag, og da tok det litt av (og var fremdeles mest lest på Kampanje dagen etter), har fått tilbakemelding om at det skulle komme noe på Kreativt Forum, og i går ettermiddag var det et radiointervju på NRK Hedmark og Oppland (fækk prate dialækt på radio’n att, endeli’! ). Litt overraskende (men samtidig ikke) traff jeg på ei dyktig jente jeg kjenner gjennom sosiale medier da jeg sendte pressemeldinga “Snertingdøl gründer sin andre bedrift” til redaksjonen i NRK Hedmark og Oppland. Vet ikke om det blir en artikkel enda, men ble iallfall et radiointervju. Twitterfolk! Har også sendt ut noen pressemeldinger som jeg foreløpig ikke har fått svar på, men krysser fingrene!

Resonate mest lest på Kampanje

 

 

Fire hektiske, fantastiske og gode dager – og ref. Astrid og Glenns bloggpost om Gründerliv – strategi, magefølelse og risiko, kjennes magefølelsen her i gården riktig ut. Jeg føler meg ikke så alene som jeg trodde jeg skulle gjort, takket være deg som leser dette. Fire dager inn i gamet, det er klart for å tenke på å levere noen resultater. Gleder meg til å fortelle mer om hva som skjer i den delen av Resonate senere.

 

Vil du følge med og få oppdateringer først?
Facebook Twitter Instagram Google+Nyhetsbrev

Om navnevalget Resonate AS

Om navnevalget Resonate AS

Så. Rett før påske hadde jeg min siste arbeidsdag hos OMG, og siden da har jeg gått rundt med en god magefølelse. Å bli kjøpt opp av og være ansatt i OMG var utrolig lærerikt og interessant, og dagene gikk fort takket være dyktige kolleger og bra arbeidsoppgaver, men det ble etter hvert på tide å gå videre.

Med en gründer i magen bestemte jeg meg for å satse på egenhånd igjen.  

Har nesten glemt hvor stor jobb oppstarten er, selv om jeg har gjort det en gang før. Jeg har fått positiv næringsfaglig vurdering, men fikk avslag på etableringsstøtte (for en prosess det var…). Jeg har fått fantastisk god hjelp fra de jeg har spurt om råd/hjelp/tanker/etc, og en av mine største bekymringer har vært firmanavn.  – Snakk med en stemme, var et råd jeg fikk.

En del mente jeg burde bruke navnet jeg har bygd opp personlig en stund, nemlig Plosiv. Det er der ute allerede, og er litt kjent i bransjen. Men. Det er alltid et men.

Den siste tiden har jeg tenkt mye, og snakket mye med noen utvalgte folk jeg stoler på. Valg av firmanavn er en stor, vrien oppgave – selv om . Kun Plosiv var ikke aktuelt, og alternativene kunne vært Plosiv Media, eller Plosiv Digital. Kanskje Plosiv Content? Skrev til og med en pressemelding med den smått tabloide tittelen “Fra Twitterkonto til AS”. Men. Uansett om jeg bruker Plosiv eller noe annet, må jeg bygge opp et nytt brand. Om Plosiv blir firma, må Twitterkonto, blogg/nettside, FB-side etc. være i tråd med firmaets verdier og dets retning, ergo måtte jeg funnet meg et nytt personlig navn.

Valget falt som du ser siden du er her, å velge et nytt firmanavn og beholde Plosiv til meg selv (plosiv betyr enkelt forklart eksplosive språklyder og kommer fra tiden da jeg studerte norsk ved HiHm).

Hva var viktig? 

Nøkkelpunkter:
– Navnet må bety noe og si noe om verdiene i selskapet og hva jeg leverer
– Greit å skrive
– Ledig .no-domene
– Engelsk
– Ikke likne på Medialight

Takket være et knippe fantastiske mennesker som har latt meg plukke hjernen deres, har jeg landet på Resonate. Resonate AS.

Hvorfor Resonate?
Ordet gir meg utelukkende positive assosiasjoner, men kan ikke knytte det til noe mer konkret enn lyd. La meg forklare nærmere: Når noe “resonates”, for eksempel ved et ekko i en lang tunnell, så går lyden frem og tilbake sånn at lyden forlenges og noen ganger til og med blir sterkere innen enkelte toner. Dette matcher det jeg ønsker å bygge tjenestene mine på godt. Jeg ønsker å rådgi bedrifter innen digital markedsføring på en måte som gjør at budskapet forlenges og noen ganger til og med blir sterkere fordi man får kanaler til å spille på lag.

“It resonated with me” er når noe du har lest eller hørt gjenoppliver, forsterker eller får deg til å dvele og tenke ekstra på noe. Gjerne noe man kan relatere seg til. I tillegg tenker jeg på resonnement, noe som matcher godt med verdiene mine som handler om kunnskap, pedagogikk og innsikt.

Har du lyst til å følge med framover? Har nemlig lagd både en Facebookside og en Instagramkonto – og noen andre kontoer, men det blir litt mange lenker i en gang.

Har du noen meninger om navnevalget? Wish me luck… :) 

 

Vil du følge med og få oppdateringer fra firmaet? 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

verdier-resonate-as-firma-sosiale-medier

Mine 7 favoritt WordPress-plugins

Mine 7 favoritt WordPress-plugins

Jeg har lagd denne nettsiden selv. Jeg er veldig for å sette bort jobber til andre, som er grunnen til at designere jobber med logoen min og min kjære regnskapsfører Ove kommer til å få en blomst om ikke lenge, men fordi det finnes mange gode WordPress themes man kan ta utgangspunkt i, og at jeg har fiklet litt med WordPress tidligere, bestemte jeg meg i effektivitetens navn å sette opp min egen nettside. Det har gitt meg en del grå hår, men tok omtrent en dag med effektiv jobbing (da hadde jeg en del av innholdet fra før).

I tilfelle du er i samme situasjon, og skal sette opp en helt ny WordPress-side, trenger du plugins. Her er mine 7 favoritter:

1. Akismet. Om du ikke ønsker spam på nettsiden/bloggen din, er Akismet-plugin utrolig viktig. Denne er allerede på plass når du innstallerer WordPress, så alt du trenger å gjøre er å aktivere den.

2. Google XML Sitemaps. Jobber for at siden din skal være enklere å finne for søkemotorene, helt av seg selv.

3. Google Analytics for WordPress. Ikke jobb i blinde, da. Det er viktig å finne ut hvor trafikken til nettsiden din kommer fra, og hvordan folk bruker nettsiden din. Google Analytics er gratis, og med denne pluginen, kan hvem som helst klare å legge inn koden.

4. Instapress. Jeg liker ikke autoposter, men jeg liker å knytte sosiale plattformer til hverandre. Derfor har jeg Instagramfeed på både FB-sida og her på nettsida. Denne ble min favoritt etter litt leting.

5. WD Twitter Feed. Det finnes utallige Twitter-plugins, men jeg liker denne fordi tweets lastes i bakgrunnen uten at det påvirker hvor mye tid det tar å laste nettsiden. Det betyr at nettsiden lastes raskere, og i effektivitetens navn er det noe jeg liker.

6. Search Meter. Hva søker folk etter på din nettside? Det bør du vite, og med Search Meter får du en god oversikt over hva folk søker på inne på din nettside.

7. WordPress Backup to Dropbox. Jeg elsker jo Dropbox, og lagrer det meste i skyen. Med denne, får du backup av nettsiden din inne i Dropbox-kontoen. Backup er bra.

 

Har du noen andre plugin-favoritter flere bør vite om? 

 

Vil du følge med og få oppdateringer fra firmaet først? 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

Tillit i det digitale liv – skrevet for Kampanje Magasin

Tillit i det digitale liv – skrevet for Kampanje Magasin

Denne teksten er opprinnelig skrevet for Kampanje Magasin, og var i februar 2013-utgaven av Kampanje. 

Husker du da både du og internett var yngre, da man brukte mIRC og MSN for å chatte med kjente og ukjente? Jeg husker det som om det var i går. Jeg var nok 14-15 år og storebror hadde lært meg å lage hotmailadresse og hvordan bruke mIRC og MSN, og min omsorgsfulle mor sa at jeg fikk lov til å snakke med fremmede på internett, men at jeg ikke kunne treffe noen av dem jeg snakket med og ikke fikk fortelle dem navnet mitt. Vi brukte aldri våre ekte navn, selv ikke på sosiale plattformer hvor det kunne (og sannsynligvis burde) vært naturlig. Selv i 2006 ble jeg anbefalt å ikke bruke mitt ekte navn på internett.

I dag, ikke så mange år senere, har jeg fremmede mennesker jeg kjenner fra internett boende på gjesterommet mitt. Jeg leier ut gjesterommet gjennom tjenesten Airbnb. Airbnb er en sosial markedsplass som gir brukere mulighet til å leie ut eller booke overnattingsmuligheter over hele verden for kortere eller lengre perioder. Jeg har et tomt gjesterom, de reisende har behov for et sted å bo – og vi møtes på Airbnb. Før jeg godkjenner gjesten, leser jeg andres anmeldelser av vedkommende. Gjesten leser andres anmeldelser av meg og leiligheten før den bestemmer seg om den vil bo hos meg.

Airbnb er basert på gjensidig tillit. Sosiale medier handler om å bygge relasjoner, og en essensiell del av å bygge relasjoner handler om tillit. Undersøkelser Nielsen gjorde i Q3 2011 viste at betalt annonsering fungerer opp til 55 % bedre når man har sosial kontekst i annonsen. Sosial kontekst vil si at en bruker ser sine venners navn/bilde direkte i annonsen. Hvorfor fungerer det så mye bedre? Å vite at annonsøren er likt av venner bygger tillit. Nielsen har også gjort undersøkelser som viser at 92 % av forbrukere stoler på anbefalinger i fortjente medier, en solid økning siden 2007. Med Facebooks nyeste oppfinnelse Graph Search, er venners anbefalinger, likes og innsjekkinger enda mer tilgjengelige enn de har vært tidligere, og å skape godt, relevant, strategisk forankret innhold som brukerne er interessert i vil bli enda viktigere i tiden som kommer.

La oss bruke en bedrift som eksempel på hvordan dette kan fungere i praksis. HP er i vinden, jeg synes jeg ser dem over alt, med Anita Krohn Traaseth i spissen. Anita er relativt nytilsatt toppsjef i HP, og hun er ikke redd for å vise seg frem. Anita har en blogg hvor hun raust gir av seg selv. Hun har delt jobbsøknaden som ga henne toppsjefjobben i HP og hun utviser en solid posjon digital sosial intelligens. Anita er et strålende eksempel på at man kan være personlig uten å være privat.

Ikke alle toppsjefer har mulighet til å være som Anita, men alle bedrifter har mulighet til å bygge tillit. Tillit skapes blant annet gjennom åpenhet, relevans, gode produkter eller tjenester som blir godt kommunisert. Ikke tenk kun digitalt; tenk helhetlig, og tenk langsiktig. Sosiale medier er kun én del av markedsmiksen.

Vinnerne innen digital kommunikasjon i 2013 vil være de som bygger tillitsforhold; vinnerne vil være de som setter av tid, lytter, deler, er genuine og ønsker det beste for kundene sine. Ha mot til å prøve dere fram, ikke lag en for rigid strategi og se menneskene bak de digitale sporene.

 

Vil du følge med og få oppdateringer fra firmaet først? 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

Å endre eller å ikke endre profilbildet på Twitter

Å endre eller å ikke endre profilbildet på Twitter

Jeg mener at det ikke finnes en fasit til hvordan privatpersoner skal være på Twitter. Bedrifter bør følge retningslinjer, og da gjelder det å finne retningen som passer for bedriften. Til tross for at det ikke finnes noen fasit, bør man utøve digital sosial intelligens. Hvem vet bedre hva som er god etikette på Twitter enn tvitrerne selv? Jeg spurte dem hva de mener om endring av profilbilde på Twitter. De som valgte å svare på spørsmålet kan kanskje ikke kalles et representativt utvalg, men meningene som kom fram minner om ting jeg har lest både i artikler fra USA og andre diskusjoner tidligere.

endre-profilbilde-twitter

Bakgrunnen for spørsmålet, er at jeg er bidragsyter i en ebok rettet mot studenter og jobbsøk. Ble spurt om å skrive litt om Twitter, noe jeg selvsagt takket ja til. I 2009 skrev jeg en bloggpost om å være ny på Twitter på plosiv.net-bloggen min, og en del stemmer fremdeles. Et av avsnittene der handler om profilbilde, og jeg har skrevet:

Continue reading