Verdens kanskje minste og mest spesialiserte digitale kommunikasjonbyrå

Resonate 10 år!

Ingvild og Hilde Moen i Resonate

Det har vært stille her inne, men ikke i livet: 10 år! 

Ti år siden jeg startet Resonate. Og nesten 15 år med gründerliv! 

Hvis noen i 2013 hadde fortalt meg at Resonate skulle forvalte godt over hundre millioner annonsekroner over de neste ti årene, og takket nei til mange flere, hadde jeg ristet på hodet og ledd. 

Så mange nuller hadde jeg ittno’ forhold til. I dag er jeg enormt stolt over tilliten og at det er realitet. 

Dag for dag, time for time, bygger du drømmen din. 💭

De siste årene har vært helt utrolige. Da jeg var 22 år, startet jeg en hobbybedrift som raskt ble en ekte bedrift. For 12 år siden sa jeg opp lærerjobben min for å satse 100% som gründer. For 11 år siden ble den første bedriften kjøpt opp. 

For 10 år siden stolte jeg på nære venner og gode råd, og satset alt igjen. Takket for meg i den faste jobben og startet Resonate.

Det var definitivt ikke en selvfølge at Resonate skulle være her ti år senere. 

Statistikken* tegner et dystert bilde: 
💼 Bedrifter i Oslo som overlever fem år: 23% 
👩‍💼 Andel kvinnelige etablerere av personlig eide aksjeselskap: 21,4% 
📈Bedrifter med kvinnelige eiere som overlever og vokser etter fem år: 10% 

Resonate har vokst hvert eneste år fram til korona avlyste alle foredrag og workshops i 2020, og selv med foredragspause ble 2021 et rekordår. 

Er jeg stolt? 100%
Takknemlig? 1000%

Om jeg skal oppsummere 10 år i ett avsnitt, blir det omtrent sånn:

Nyoppstartet med entisuasme for alt, vinlotterinomade, bokprosjekt som feila, lande de første kundene (Statskog, TV3 og Nordea ❤️), kontor hos MEC på Stortorvet, den første millionen i omsetning, vinne priser, juryeringer, bransjefolk som inviterte inn og inkluderte, tillit, dele ut priser, intervjuer, TV, dele alt hele tiden, kontor hos Corporate Communications på Tjuvholmen, foredragsturnéer land og strand, ansette Hilde, kurs, workshops, vinne anbud, styreverv, utallige bransjer; kjøpesenter, bank, tv, utdanning, dagligvare, FMCG, logistikk, bil, media, IT, reiseliv, kjendiser, telekom, foreninger, konsulentselskaper, eiendom, hedgefond, offentlig, privat og mye mer. Sykle til jobben-aksjon (vi vant!), SIKT, jobbe i utallige byer og så land, omsetningsrekord, vinne anbud igjen, flere styreverv, møte så mange engasjerte folk at engasjementet bar meg gjennom en tøff periode, ikke dele noe men jobbe ekstremt mye, lockdown, faste kunder med enorm betydning, finne igjen balansen, lære mer, sette nye mål …

Puh!

It’s been a wild ride. 

Sjansen er veldig stor for at du som leser dette har påvirket meg disse årene. Jeg er enormt takknemlig for alle jeg har møtt på min vei, og setter så stor pris på alle som har åpnet dører, inkludert, utfordret og diskutert. Alle som turte satse på meg helt i starten, og som har fortsatt å bruke Resonate år etter år, jeg skylder dere alt, og er evig takknemlig for tilliten og mulighetene.

Skal vi fortsette å jage vekst, bare for å jage vekst? 

Nei. Nå har jeg bevist for meg selv at jeg kan. Vi skal fortsette å fokusere på kvalitet og videreutvikling. Resonate kommer nesten ikke til å ta på seg nye kunder framover. Vi skal bruke tiden på kundene vi har, samt utvikle egne prosjekter. 

Jeg skal ikke underslå at det har vært tøft til tider. Arbeidsmengden har tidvis vært ekstrem. Hvordan vi klarte 62 uker på Gardermoen i strekk for å holde foredrag og workshops i vårt langstrakte land og rundt om på kloden, i tillegg til operativ drift av kunder, nettverksbygging og daglige oppdateringer om det hele, aner jeg ikke. Men jeg hadde aldri klart noe av dette uten dem: Min beste, helt enestående kollega Hilde. Og min wingman i livet, Olav. Ingen over og ingen ved siden – bokstavelig talt. 

Så hva skjer videre?

Vi skal ikke bli større – men vi skal fortsette å bli bedre. Resonate skal fortsette å være Norges (og verdens) minste byrå. Det er umulig å få jobb her siden jeg verken vil bli leder eller ha leder. Vi samarbeider heller godt med dyktige folk som kan ting vi ikke kan. 

Vi skal ha få, nære kunder som jobber med ting vi kan stå for og har tro på. Målet vårt er å beholde kundene vi har, og fortsette å utvikle både dem og oss. De gjør enormt mye spennende, og det er unikt å få følge ulike bransjer og mennesker så tett gjennom så mange år. Vi er heldige som har kunder som har store mål og ambisjoner, og som ikke leker butikk. De utfordrer oss hver eneste dag. 

Vi skal gjøre utvalgte workshops, kurs og foredrag, men jeg skal fortsette den generelle foredragspausen min litt til mens jeg videreutvikler meg på den fronten.

Fokus er kvalitet, ikke volum. 

Vi skal fortsette å jobbe strategisk og operativt, fordi vi mener at det ikke holder å kun gi et råd – vi må også kunne gjennomføre og sørge for at rådene våre fungerer. Alt vi kan, skal vi lære bort. Det er nye ting å lære i morgen. Hvis vi ikke kan levere, skal vi anbefale andre. Det er faget som leder veien, det er faget vi brenner for. 

Okei, hvis du har lest helt hit, fortjener du applaus. Tusen, tusen takk til alle jeg har vært så heldig å møte på min vei så langt. Jeg gleder meg til fortsettelsen og de neste ti årene! 🫶 

PS: ChatGPT skrev tl;dr-versjonen av dette. Så kort kan man også si det 🤖

Ingvild og Hilde Moen i Resonate
Tusen takk for de første 10 årene, vi gleder oss til de 10 neste!

* Kilde: SSB, Nyetablerte foretaks overlevelse og vekst, oppdatert 13.6.2022

,