Derfor bør du bruke sosiale media i krisetider

Er du ved godt mot og klar for et par enkle råd i disse spesielle tider? Akkurat nå kan du være smart, og få veldig effektiv og billig kommunikasjon ut i de sosiale kanalene.

Vi ser at en god del merkevarer og bedrifter bruker sosiale medier mindre i disse dager, samtidig som folk bruker kanalene mer. Der folk før var innom Facebook og Instagram på farten, har vi nå inntrykk at de leser, scroller og engasjerer seg gjennom hele dagen. Så her er et par enkle ting vi opplever fungerer godt for både små og store virksomheter vi jobber med disse dager. Kanskje det kan være nyttig for flere? 

  1. Vær på! Selv om bedriften din har satt alt av kostnadsbremser på, så bør du poste jevnlig organisk. Og skulle du ha kr 2,50 til spredning, sett det på. Du er på sikt tjent med å være synlig hele tiden, så du ikke er glemt når det snur.
  2. Desto mindre penger du har til spredning, desto mer bør du snakke _med_ folk i disse kanalene. Bygg opp for dialog og hold praten med folk. Vi opplever at mange har god tid nå, og de tar gjerne en prat med merkevarer.
  3. Opplever du god dialog med mange kunder? Da kan du vurdere å avtale live møter med dem. Det bygger gode relasjoner, i tillegg er det givende å snakke med folk rundt om i de tusen hjem for å lære hva de tenker på og bryr seg om, så du med din merkevare kan kommunisere bedre med dem. (Slik Ingvild gjør på bildet over.)
  4. Har du litt penger til spredning, spre smart. Mange merkevarer har stoppet sine kampanjer, og det er blitt veldig god plass til oss som er igjen. Vi opplever nå å få usedvanlig gode priser for å målrette budskap, samtidig som vi treffer godt. Vi brukte til eksempel kun 400 kr på å nå en målgruppe på 73.000 personer. Start med en liten kjernemålgruppe og jobb deg utover. Utvikle budskapet med skaleringen. Justerer du så aktiviteten ut fra effekt, kan du få mye kommunikasjon for pengene.
  5. Tenk som en gründer. Ikke lag unødvendige prosesser med mange aktører selv for de enkleste beslutningene. Står virksomheten din nå med en fot i skifteretten, så har du ikke råd til det. Du har heller ikke råd til å la være å kommunisere om det kan hjelpe dere ut av gjørma. Frem med mobilen, ta bilder, lag enkle historier – få de ut. Vi bistår store annonsører som nå jobber som om de har blitt influencere over natta.
  6. Vær bevisst på hvordan du ordlegger deg. Ha i bakhodet at folk der ute kan være engstelige, ha mistet jobben, og de har kanskje nære som blir alvorlig syke og faktisk dør. Let etter enkle ord og uttrykk som inkluderer, og ta deg tid til å vise hensyn til folk. Og husk at de som kommenterer på postene dine gjør det for å bli sett. Se dem ved å ta deg tid til å svare dem godt. Vi opplever at det faktisk betyr ekstra mye for folk. Og gode svar forebygger frustrasjon og sinne. 

Vår erfaring er at dette fungerer svært godt disse dager for våre kunder. Lurer du på noe, så bare spør.

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.