Instagram-eksempel til etterfølgelse: Norgesglasset

I februar skrev jeg en relativt tydelig kommentar i Kampanje angående Instagram og hvordan jeg mener en del markedsførere ødelegger Instagram. I kjølevannet kom det viktige spørsmål: Hva er godt innhold på Instagram, da? Og hva fungerer?

Takket være veldig engasjerte følgere på @resonate.no-kontoen, har vi samlet sammen noen gode eksempler på kontoer og folk som inspirerer på Instagram. Eksempler til etterfølgelse. Snakket så med tre aktører som helt klart har fått sving på Instagram-aktiviteten sin. Hva har de tenkt, hva har de gjort og hvordan måler de suksess?

Dette blir en serie på tre deler, hvor vi starter med @norgesglasset, så til @ingrid_blafre, og til slutt et intervju med @vakrerom. Tre svært inspirerende aktører som har knekt koden og har stadig økende følgerskarer på Instagram. Hvis serien blir populær, lager jeg gjerne flere, så bare kom med tips til hvem jeg bør spørre i kommentarfeltet.

@norgesglasset
En av kontoene som ble nevnt flere ganger, var @norgesglasset. Her deles produktet, Norgesglasset, i ulike miljøer. Om man søker opp emneknaggen #norgesglasset, ser man at de tar seg tid til å like og skrive gode, gjennomtenkte og genuine kommentarer på brukernes bilder. En del bilder blir også regrammet og brukt på @norgesglasset-profilen.

En mail til webansvarlig i Norgesglasset, Filip Jorde Lunde, senere, fikk jeg svar på spørsmålene. Spørsmålene er en kombinasjon av ting jeg lurer på – og spørsmål jeg ofte får når jeg holder workshops og kurs.

Hvorfor satser dere på Instagram?
Vi satser på Instagram for å treffe målgruppen der de bruker tiden sin mest, men også for å skape en tydelig tilstedeværelse på nett. Dessuten er Instagram en glimrende kanal for å få følgerne til å hjelpe oss med innholdsproduksjon (UGC – user generated content). De tar bilder og kommer opp med nye ideer. Vi følger med, liker rundt, kommenterer og sparer på de beste – også lager vi nye historier og er takknemlige når vi regramer. Et produkt som Norgesglasset kan det fort gå inflasjon i, så da er det ekstremt viktig at vi fokuserer på alt man kan bruke glassene til når de er tomme, og ingen gjør dette bedre enn følgerne våre.

En annen fordel med Instagram er statistikkdelen på Iconsquare. Den gir oss all informasjon vi behøver for å kunne drifte en effektiv profil. Der kan man sjekke mistede følgere og prøve å vinne disse tilbake. Man får innsikt i publiseringstider (hotspots) og denne er ekstremt verdifull. Hvis jeg har en postøkonomi (gjennomsnittspris og tid brukt pr post) på ca 2 poster om dagen vil jeg ikke sløse disse på tidspunkter som ikke sees av noen. Tidspunktene legger også føringer for innholdet som legges ut. Er det tidlig om morgenen poster man bilder som hører til morgenen. Frokostbilder for eksempel, men så lenge bilde og tekst samsvarer kan man legge ut mye rart.

Hvor mye tid ca. bruker du på Instagram daglig eller ukentlig – og hva brukes tiden i hovedsak på?

Jeg jobber som Webansvarlig med fokus på sosiale medier, så her bruker jeg mye tid. Jeg har nesten sluttet å bruke min egen Insta/Twitter/Pinterst-profil. Nå er jeg logget inn 24/7 – og sjekker notifications uka gjennom. Det er kanskje ikke noe Thomas Moen vil anbefale, men jeg liker tilstedeværelsen og effekten det gir oss. Jeg får med meg alt og hater å la noen henge. Hvis jeg har stilt noen et spørsmål blir det for dumt å ikke svare. The Promise of Your Premise. Vi er Norgesglasset, vi kommer med gode ideer, tilbyr en artig post i feeden – og vi svarer alltid på spørsmål.
Det vi bruker mest tid på er å se de som har tatt bilder med produktene våre. De har gitt en innsats og da ønsker vi å vise at vi setter stor pris på det.

Hvilke mål har dere – og hvordan måler dere måloppnåelse?
Pr dags dato har vi to mål: øke salget i nettbutikken og salget hos Christiania GlasMagasin samt å nå 10.000 følgere på Instagram innen sommer’n. Hittil har vi fokusert på å etablere tydelige og troverdige talerør som tåler å pushe salgsposter. Derfor har vi i første omgang målt effekten på antall likes, kommentarer, følgere – og så sett på linkingen mellom det vi kommuniserer og det som blir solgt i butikk.

Hva vet dere om følgerne deres – og hvordan har dere funnet ut dette?
Følgerne til Norgesglasset er en blanding av genuine fans og folk som appellerer til den profilen vi har bygget opp. Det er et generasjonsprodukt, et begrep og er svært brukervennlig, så vi måtte finne ut av hvem vi fikk mest ut av å kommunisere med. Siden målet er å generere salg i nettbutikken og på Christiania GlasMagasin var de som handlet der naturlig utgangspunkt. Samtidig brukte vi en SWOT jeg lagde før Norgesglasset ble lansert. En av styrkene var de etablerte internet community’ene på sosiale medier, så etter litt ”googling” av skigardsfirkantar fikk vi et godt innblikk i brukerne.

Instagram viste seg å ha den hyppigste produksjonen og det største galleriet av bilder merket med #norgesglass. Da gjenstod det bare å lage personas og finne ut hva de hadde til felles. Det viste seg å være en svært effektiv start for vår tilstedeværelse på SoMe, og analysen av alle profilene, kanalene og postene gav oss nesten alt vi trengte for å kunne begynne. TOV, bildereferanser, UGC, hashtags, post-trender, involveringsgrad, postøkonomi osv.

Konverterer det til salg?
Nå fører det definitivt til salg, men det har tatt tid. Det å finne den rette balansen på postene er ikke lett. Det vi har merket er at jo mer tid vi bruker på å regraming og tipsing jo mer tolerant følgergruppe får man. Nå kan vi periodevis ha flere slagsposter enn vi kunne tidligere. Det betyr ikke at vi hanker inn likes og kommentarer på dem, men vi mister i alle fall ikke følgere.

Følger dere alle tilbake?
Jeg er på privaten ganske opptatt av sosiale medier og mekanikkene som får oss til å reagere slik som vi gjør på nett. Det jeg har erfart og gjør på Norgesglasset sin profil er å følge folk tilbake så lenge de er innafor det satte rammeverket vårt. Vi følger ingen barn, andre merkevarer, alkohol/tobakks-produsenter eller lukkede profiler. Hvis vi følger er det fordi vi anser profilen som en potensiell følger/kjøper og viser at vi er interessert i deres hverdag og bilder. Dessuten er det en fin måte å holde seg oppdatert på trendene på nett. Plutselig skal alle regrame et bilde fra en kjedelig interiørbutikk. Så skal alle poste om noen du bare må følge #onetofollow. Essensen av dette er innsikt i bruksmønstre som vi analyserer og bygger videre på. Som du ser på profilen vår er vi ganske dynamisk. Vi står aldri stille og selv i desember under julekalenderpostene skiftet vi profil for å justere oss mer i riktig retning av der vi ville være.

Hvis du skulle gi ett tips til bedrifter som vil bruke Instagram, hva ville det vært?
Hvis jeg kun skal gi ett tips må det være å bruke mye tid som en aktiv observatør. Hvis du vet hvordan målgruppen snakker og tar bilder kan du lettere tilpasse budskapet ditt for ønsket effekt. Parallelt innleder du en dialog med hver enkelt følger.

Noe jeg har glemt å spørre om, eller er det noe annet du mener jeg bør få med i bloggposten?
Man kommer langt uten et markedsbudsjett, men ikke forvent mye avkastning på en konkurranse eller kampanje uten Facebook/Google ads og/eller premier.

Mandag kommer intervjuet med @ingrid_blafre, som har svært lojale og aktive følgere på Instagram – og onsdag til uka, kommer intervjuet med @vakrerom, som har over 70.000 følgere på Instagram.

 

Fellesnevnere for suksess:
– Har knekt koden på det viktige spørsmålet «Hvorfor skal folk ønske å følge oss?»
– Tydelig identitet eller tydelig retning – være seg innhold, bildestil, historie, tone of voice, eller annet som kjennetegner akkurat denne brukeren/kontoen.
– Jevn frekvens (poster ikke 20 bilder på rappen, men fordeler innholdet sitt jevnt utover). Hvor mange poster disse har, varierer fra 2-3 ukentlig, til 7-9 daglig – avhengig av hva de har funnet ut at fungerer for sitt publikum.
– Deler ikke typisk «reklame», men lager innhold spesifikt til kanalen.
– Gjør kontinuerlig, små justeringer på både innhold, frekvens og generell bruk, basert på respons og engasjement.
– Har god mottakerbevissthet, og vet (mulig på intuisjon, mulig gjennom å bli kjent med følgerne sine) hva følgerne responderer positivt på, og hva de responderer negativt/ikke responderer på.
– Tar seg tid til å svare følgerne sine, både på egne bilder og andre.
– Bruker tid på å like andres bilder, og skrive genuine kommentarer.

Tusen takk for bidrag, FIlip i @norgesglasset, Yvonne i @vakrerom og Ingrid i @ingrid_blafre!

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.


1 Comments

  1. Pingback: Instagram-eksempel til etterfølgelse: Vakrerom | Resonate

Legg inn en kommentar