Kan du effektivisere samspillet mellom sosiale medier og PR?

Markedsansvarlig i Mynewsdesk Norge, Henny Wang, ringte meg for en stund tilbake og lurte på om jeg ønsket å være i juryen som skulle kåre årets nyhetsrom for Mynewsdesk, noe jeg sporenstreks takket ja til. Integrasjonen mellom PR og sosiale medier er helt essensiell, og i mange sammenhenger kan det å ha en digital PR-plattform være en helgod løsning. I forkant av, og forbindelse med juryeringen, har jeg lært mye nytt om både nyhetsrom og potensielle sosiale integrasjonsløsninger, og noe av det aller viktigste har jeg lyst til å dele med deg nå.

For svaret på spørsmålet i overskriften er nemlig:
Det er definitivt mulig effektivisere samspillet mellom sosiale medier og PR. 

Se for deg denne situasjonen. En journalist har funnet en interessant vinkling på en sak, og leter etter en kompetent fagperson for å få en ekspertuttalelse. Journalisten har funnet fram til din nettside eller ditt nyhetsrom, og går i gang med å gjøre research. Hvilken informasjon finner vedkommende om deg, og hvor mange klikk unna er dine sosiale profiler? Hvordan blir journalisten klar over at du er en kunnskapsrik fagperson i akkurat det feltet du er god på? 

Noen klare oppfordringer til deg som fagperson:

1. Linkedin må du ha, og på Twitter kan du finne gull.
Jeg vil på det sterkeste anbefale at du har en godt utfylt Linkedinprofil, og at denne er lett tilgjengelig. En god Linkedinprofil viser at du har relevant utdanning og erfaring, hva du er god på, bransjenettverket ditt og hva du er opptatt av. I tillegg er Twitter et fantastisk verktøy for å komme i kontakt med dyktige journalister og kommunikasjonsfolk.  

2. Etabler deg som en ressurs for journalister.
Følg relevante journalister på Twitter, og følg med på hva de er opptatt av. Innimellom tvitrer de rett ut at de trenger å komme i kontakt med spesifikke fagpersoner, og andre ganger er det lurt å hoppe inn i faglig relevante diskusjoner med gode argumenter for å etablere deg som en fagperson som ikke er redd for å ytre deg i offentligheten. 

En del opplever at Twitter er relativt krevende når man er i startgropa, men jeg kan med hånda på hjertet si at om du er genuint interessert og investerer tid på relevante mennesker, vil du få tilbake mange ganger det du investerer, gjerne både av personlige og faglige relasjoner.

3. Gjør det enkelt å finne innholdet ditt.
Du skriver, du tvitrer, du blogger og du skaper godt og faglig relevant innhold, men hvordan finner man det du skriver? Kommer informasjonen med en pressekonto ala @nsb_presse, @telenorN_presse og @oslopolitiops eller med din personlige? Bedriftskonto og personlig konto fyller ulike behov, så bruk dem bevisst. Det finnes nemlig ufattelig mye innhold på nett, men det er det relevante, gode innholdet som må til. Og selv om du har relvant og godt innhold, hjelper det lite om ingen vet hvor de finner det. Kanskje det er riktig for deg å bruke et digitalt nyhetsrom? En blogg? En kommunikasjonsplattform som Mynewsdesk?

4. Benytt deg av de sosiale integrasjonsløsningene som finnes.
Gjør det enkelt for folk å finne innholdet ditt. Særlig to ting bør gjøres dersom du bruker et digital nyhetsrom enten på din hjemmeside, eller som Mynewsdesk: Har bedriften din en Facebookside, Twitter-profil, YouTube-kanal, Instagramkonto, Flickr, eller andre sosiale mediekanaler? Implementer de i ditt nyhetsrom, eller aktiver muligheten for sosial integrasjon hvis du bruker Mynewsdesk.

Sosiale medier kan være en veldig god måte for bedrifter å synliggjøre sine nyhetssaker. I nyhetsrommet kan du samle alle kanalene dine slik at dine interessenter kan følge dine kilder til informasjon på ett sted. Eksempelvis hos Mynewsdesk er det også mulig å krysspublisere nyhetene i sosiale mediekanaler noe som gir mer synlighet rundt nyhetssakene dine (se hvordan hos Mynewsdesk). Sånn vil det se ut:

1 sosial integrasjon pr kommunikasjon

 

Har pressekontaktene dine Twitter-profiler? Er de på LinkedIn? Lenk til disse kontaktmulighetene i nyhetsrommet, som en del av kontaktinformasjonen til pressekontaktene deres. Her eksemplifisert ved Cathrine Formoe i Mynewsdesk:

2 mynewsdesk informasjon

3 cathrine formoe mynewsdesk kontaktinfo

Tall fra Mynewsdesk sin Nordiske Nyhetsromrapport fra 2013 bekrefter det jeg merket tendensene til under juryeringen – det viser nemlig at 30 % av de største bedriftene i Norden som ble vurdert i undersøkelsen ikke har noen form for lenke til sosiale medier. Twitter var den mest integrerte kanalen, hvor 62 % av de undersøkte bedriftene hadde lenket opp Twitterkontoen sin. Telenor har blant annet en egen Twitterkonto @TelenorN_presse som de også har integrert i sitt nyhetsrom, hvor deres pressetalspersoner tweeter. Det kan være en helgod løsning dersom man som privatperson ikke ønsker å være på Twitter.  

Men du. Hvis du har tatt deg tid til å lese hit, og du har en Twitterkonto som ikke har blitt brukt på et år, en uferdig Linkedinprofil eller et nyhetsrom som ikke har aktivert den sosiale integrasjonen, både for pressekontaktene og for firmaet som helhet, så er dette tidspunktet å gjøre noe med nettopp det. Eller minst én av tingene. Hvis du er en av de som tvitrer, har en god Linkedinprofil og har aktivert de sosiale funksjonene, så klapp deg selv på skuldra, ta på deg et velfortjent smil, og fortsett tirsdagen vel vitende om at du har gjort en strålende jobb. 

 

[instapress userid=»resonatenor» piccount=»6″ size=»90″ effect=»0″] #resonatenor
Vil du følge med? Velg din favoritt (eller flere):
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.


Legg inn en kommentar