Hva betyr Facebook Graph Search for bedrifter og privatpersoner?

Hva betyr Facebook Graph Search for bedrifter og privatpersoner?

I januar kom Facebook med en nyhet: Facebook Graph Search. I praksis skal det hjelpe brukerne å finne fram til informasjon som finnes på Facebook enklere, og det øker nytteverdien for informasjonen som allerede finnes på Facebook. Verdien av en “like” og en “check in” endres. Du trenger forresten ikke å bekymre deg over privatlivet ditt på Facebook noe mer enn tidligere.

Kanskje du lurer på hvilke bilder du har klikket Liker på? Eller hvilke restauranter i hjembyen din vennene dine har sjekket inn på? Eller hvilke bilder som finnes på Facebook av deg og en bestemt person? Slik ser det ut i praksis, med et bildesøk for å finne bilder av den fantastiske Marianne og meg, “Pictures of Marianne Aune Solheim and Ingvild Moen from 2012″ – noe fra Øya 2012, noe fra hyttetur, noe fra en restaurant:

facebook-graph-search-marianne-solheim-ingvild-moen

 

Så kommer det evige spørsmålet: Hva med personvernet, hva med privatlivet mitt på Facebook? Mitt aller viktigste råd i denne forbindelse: Ikke post, sjekk inn eller lik ting du ikke kan stå for. Det gjelder ikke bare på Facebook, det gjelder alle digitale kanaler du bruker. Denne søkefunksjonen gjør at vennene dine kan se hvor du har sjekket inn, eller hvilke restauranter du liker, dersom personverninnstillingene dine er åpen. Hvordan vet du hvem som ser hva? Klikk her for å lese om Facebooks personverninnstillinger. Facebook vet ikke noe mer om deg enn tidligere, og du bestemmer jo selv hvor mye du deler, når du deler det og hvordan du deler det.

Du trenger ikke å være bekymret for å klikke Liker, skrive kommentarer, statusoppdateringer eller poste bilder på Facebook så lenge du kan stå for det du interagerer med, men gammelt innhold vil bli lettere tilgjengelig, så det kan være lurt å sjekke innstillingene du har på din Facebookprofil slik at du slipper å lure. Innstillingene finner du her (vær logget inn på Facebook når du klikker på lenken).

 

For bedrifter er Graph Search utrolig spennende. Jeg mener at dette endrer verdien av en “Like” og av innsjekkinger. Tidligere når noen har klikket Liker på din Facebookside, har de gitt deg som bedrift tillatelse til å komme i nyhetsfeeden deres, til å komme inn i sin private sfære. Tidligere, når noen har sjekket inn med Facebook Places hos din bedrift, har de vist til vennene sine der og da hvor de er. Med Graph Search, kan brukere finne fram til innsjekkinger og likes fra tidligere. Dersom jeg skal finne en ny tannlege i Oslo, kan jeg finne ut hvilke tannleger vennene mine har sjekket inn hos. Dette gir en økt verdi, både for bedriften som har fått innsjekkingen og for meg som bruker.

Om du eier en bedrift med fysisk adresse, anbefaler jeg at du jobber med å få folk til å sjekke inn hos din bedrift i tiden som kommer, og om du jobber med innholdet på en Facebookside, anbefaler jeg at du fokuserer på å levere godt innhold til de som følger deg samtidig som du jobber med å bygge antallet relevante likes. Om du trenger konkrete råd på hvordan du gjør dette i praksis, er det bare å sende mail til  ingvild(alfakrøll)resonate.no

 

Ønsker du å få den nye tjenesten så tidlig som mulig? Klikk deg inn her og scroll helt nederst på siden. Der finner du også mer informasjon, informasjonsfilmer og flere eksempler til hvordan Graph Search vil fungere i praksis.

Morten Myrstad og Jan Espen Pedersen i Direkte.tv inviterte meg til å prate om dette på Sosial Direkte dagen etter det ble lansert, om du foretrekker lyd og video:

 

Hva tror du om Graph Search? Er du positiv eller negativ til nyheten?

 

Se flere eksempler på søk her: Hair Salons my friends like.  Bars in Oslo visited by single men over 30. Photos of Ingvild MoenShopping and Retail places I visited.

Vil du følge med og få oppdateringer om sosiale medier først? Velg din favoritt (eller flere): 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

Jeg vil være privat på Facebook

Jeg vil være privat på Facebook

Tidligere i år var vi i gang med en ny runde med denne – og i forbindelse med Graph Search er diskusjonen om personvern på Facebook i gang igjen:

Kjære venner. Jeg ønsker å være PRIVAT forbundet med deg på Facebook. Jeg poster bilder av venner og familie, og ønsker ikke at fremmede skal ha tilgang til mine sider. Med de nylige forandringer i Facebook, kan alle se mine aktiviteter på hvilken som helst vegg. Dette skjer når våre venner og familie trykker på “Liker” eller “Kommenter.” Automatisk vil deres venner også kunne se hva jeg poster.
Uheldigvis kan vi ikke fjerne Facebook-settingen selv, fordi Facebook har konfigurert det slik at alle kan se hva vi kommuniserer med hverandre.
Kan du være så snill og gjøre følgende for meg:
1. Før MUSA på navnet mitt uten å klikke -> et vindu kommer opp.
2. Før MUSA på “Venner” uten å klikke -> en liste kommer fram.
3. Klikk på “Innstillinger….” i lista -> Fjern haken på “Kommentarer og Liker” og så på “Bilde.”
Ved at du gjør det, kan jeg fortsatt være privat med mine venner og familie, og ikke lenger være offentlig.
Og så, kopier dette og lim det inn på din vegg. Med det samme jeg ser at du har gjort det for meg, vil jeg gjøre det samme for deg.

 

Det er heldigvis ikke helt slik det fungerer på Facebook. Når man kommenterer, liker og skriver veggmeldinger til folk, bør man se etter hvilket ikon som dukker opp under teksten eller bildet. Det er den som poster et innlegg som avgjør om det er offentlig eller privat. Noen eksempler:

1 Ingvild Moen postet kun til venner
Statusoppdateringen jeg postet 22. juni via mobil er kun synlig for venner. Ser du tegnet ved siden av?

Privatperson postet til venner og venners venner
Denne er synlig for mine venner og mine venners venner.

1 Privatperson postet offentlig
Innimellom vil man oppdatere ting offentlig (jordklode-tegn). Coverbilder er alltid, alltid, alltid offentlige. Profilbilder er offentlige som grunninnstilling, men du kan endre den. Statusoppdateringer og bilder bestemmer du om er offentlige. Alle oppdateringer du poster, blir vist til de som du velger. Jeg viser hvordan under.

1 Facebooksider poster public offentlig
Facebooksider poster stort sett alltid offentlig. Ser du jordklode-tegnet?

 

Den øverste som har to hoder viser at dersom du kommenterer på denne oppdateringen, vil vennene til den som har skrevet statusoppdateringen se det du har skrevet, men ingen andre. Ikke dine venner (kun eventuelle felles venner du har med den som har skrevet oppdateringen) og ingen andre på Facebook.

Dersom du kommenterer eller liker den nederste oppdateringa, den med jordkloden, vil alle i hele verden kunne se det du har likt og skrevet uavhengig av hvilke innstillinger du personlig har. Dette er fordi når noen poster noe offentlig, vil også kommentarene være offentlige.

Det er med andre ord ingen vits i å be folk gå inn på innstillinger på én og én person, vær heller bevisst på at du kan stå for det du skriver og klikker liker på.

 

Hver gang du poster noe fra din profil, bestemmer du 100% hvem som kan se det du skriver ved å klikke på denne knappen rett under der du skriver oppdateringer:

personvern-innstillinger-facebook

 

 

Når det gjelder hva folk kan se på din profil, så kan du enkelt sjekke hvem som ser hva og hva som ligger offentlig. Gå da inn på din profil og klikk på knappen du finner på høyre side når du er inne på profilen din – View as (vis som):

Vis Facebookprofil som

 

 

 

Del gjerne denne bloggposten med de du tenker kan ha nytte av det, og still spørsmål om dette dersom du har det – jeg hjelper gjerne til!

 

Vil du følge med og få oppdateringer om sosiale medier først?
Facebook Twitter Instagram Google+Nyhetsbrev

En liten prat om Facebook

En liten prat om Facebook

I november 2012 fikk jeg være med på DirekteTV og #sosialdirekte for å prate om Facebook og sosiale medier. Det er både skummelt og rart å se seg selv i opptak (er det stemmen min?), og det koster å dele. Om du vil se hva vi pratet om (og se stua mi!), kan du klikke play på denne:

Jeg forteller litt om mine erfaringer med Facebook for bedrifter – dette er jo noe jeg har drevet med som jobb siden vi startet opp Medialight sommeren 2009, så jeg håper du får noe ut av det.

 

Vil du følge med og få oppdateringer fra firmaet først? 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

Social Media Awards – februar 2013

Social Media Awards – februar 2013

I desember 2012 ble jeg spurt om jeg vil være jurysjef for Kampanjes Social Media Awards, altså alle prisene som skal deles ut på Social Media Days i februar. Om jeg ville? Selvsagt ville jeg det! Sammen med Nils Petter Nordskar som arrangerer SMD2013 og Knut Kristian Hauger i Kampanje, satte vi sammen det jeg mener er en særdeles god jury.

 

ingvild-moen-kampanje-social-media-awards-smd2013
Skjermbilde fra: http://www.kampanje.com/reklame/article6423901.ece

 

Som jeg sa til Kampanje:
Min oppfordring er klar: Nominér både andre du synes er dyktige og jobber du selv er stolt av og har bidratt til. Det er jo dere som nominerer som bestemmer hvilke jobber vi i juryen skal evaluere, så det blir spennende å se hva bransjen mener har gitt ønskede resultater i 2012. Det jobbes iherdig med sosiale medier over det ganske land hver eneste dag, og jeg gleder meg til å gå gjennom alle bidragene. Må også si at jeg håper vi får inn noen outsidere, kanskje noen som har fått til mye med små budsjetter, eller caser man ikke har hørt om tidligere.

Sammensetningen av jurymedlemmer er nøye gjennomtenkt; denne gjengen har oppnådd resultater på tvers av plattformer, har vært ildsjeler, de har ulike utgangspunkt og synspunkter og er noen av de sterkeste fagpersonene i miljøet. Jeg er stolt av det teamet som skal juryere i år, og jeg vet at de tar oppgaven seriøst. Les hele artikkelen her.

Vi skal sammen med Christian KamhaugAstrid Valen-Utvik og Henriette Høyer velge årets beste Facebookside. Hvilke Facebooksider vi kan velge mellom, er det blant annet du som bestemmer, ved ånominere dine favoritter her. Vi håper på mange nominasjoner, både store og små sider, slik at vi kan finne den aller beste. Du kan nominere andres Facebook Pages, dine kunders Pages, og selvsagt egne/egenproduserte Facebook Pages.

Sammen med Jorunn FlydalStein Arne Nistad og Øyvind Solstad skal vi velge
– Årets beste sosiale medier plattform 2012
– Beste krisehåndtering
– Beste kunde-engasjement
– Beste aktivitet/kampanje sosiale medier
– Årets sosiale medier-byrå
– Årets sosiale medier personlighet
– Sosiale medier Wild Card
– Årets beste tweet og post (send jpg eller png bilde til bestemelding@iqualify.no)

Her trenger vi også dine innspill; kandidater kan du nominere her.

Kampanjes Social Media Awards ønsker å gi anerkjennelse til mennesker, virksomheter og prosjekter. Social Media Days handler Social Business. Det er på tide å ta Sosiale Medier ned på jorda, med fokus på nytte og resultater. Personlig ser jeg at hallelujaropene i forhold til sosiale medier stilner, fokuset er på resultater. Hvor mye trafikk genereres og hvordan/hvorfor. Hvordan kan man øke trafikken fra de ulike sosiale plattformene, og hvordan kan man konvertere til salg eller andre handlinger. Jeg vet at det gjøres mye bra i #some-Norge, og nå trenger vi i juryen at du deler det du mener har vært best i 2012.

social-media-days-2013
Vil du følge med og få oppdateringer fra firmaet først? 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev
Telefonselgere som selger Facebooksider

Telefonselgere som selger Facebooksider

Denne bloggposten ble opprinnelig skrevet for Medialight i februar 2011.

Å være selvstendig næringsdrivende innebærer å få en del “fantastiske” tilbud, og i dag ble jeg oppringt av en fyr som mente at jeg burde få bedriften min aktiv i sosiale medier, og med sosiale medier mente han Facebook. Artig, tenkte jeg – siden jeg jobber med dette. Duden påsto at han hadde et uslåelig tilbud, og at jeg bare måtte slå til.

Jeg spurte hvor han hadde funnet nummeret mitt, og han fortalte at han fant det via nettsiden. Greit nok det, men på nettsiden har jeg lagt inn en slik social plugin:

 

Men aktiv på Facebook måtte vi være, denne boksen hadde ingenting å si, mente han (merk: denne boksen betyr at vi har en Facebookside).

Duden påsto at vi kom til å øke omsetningen vår med 40 % ved å få oss en Facebookside. Spurte så hva de skal gjøre for å rekruttere folk som liker siden, og da sa de at det ville gå helt av seg selv – “viralspredning, vet du”. Ville de lage en fane med f.eks. kontaktskjema, eller andre type faner med designelementer eller noe annet? Nei, men de skulle laste opp et profilbilde for meg. Strategi? Nei. Plan? Nei. Hva man skal gjøre etter den har blitt lagd? Vet ikke. Prislappen? 11.900,- for å opprette siden (uten faner, design, noe annet). Da jeg kommenterte at prisen var stiv, sa han at han til nød kunne gå ned til 9.900,-, men da hadde de nesten ingen fortjeneste.

Jeg spurte om jeg kunne gjøre jobben selv, og det sa han at det ikke er mulig. Da jeg sa jeg ikke var interessert, begynte han å snakke om hvor viktig det var å være til stede og at jeg nærmest var dum som ikke ville slå til på det gode tilbudet.

Hårreisende, spør du meg! Hvis han ringer deg og tilbyr Facebooksider til 11.900,-, så si ifra, så skal jeg lære deg å gjøre det selv. Så mye misliker jeg slike luringer.

 

Vil du følge med og få oppdateringer fra firmaet først? 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev