Om inspirerende møter – 3 tips til alle gründere

Om inspirerende møter – 3 tips til alle gründere

Jeg måtte vente litt med å skrive dette innlegget for å ikke være nyfrelst. Målet  med å ha en egen firmablogg, er å dele matnyttig innhold om tre emner: sosiale medierdigital kommunikasjon og gründerliv. Ikke rent sjelden treffer jeg inspirerende mennesker gjennom jobben, og et spesielt møte vil jeg dele med dere. Dette er menneskene bak Fuglekassa, og diverse fantastiske stunts i sosiale medier. Må nesten ta med en favoritt:

 

Gerd, strategi- og markedssjef i Dipper, inviterte på en uformell kaffe i Dippers erverdige lokaler i Oslo sentrum i august. Cecilie, daglig leder og ODA-pris 2013-vinner var også innom, og mellom disse to finner du ekte engasjement. Forresten, du finner det ikke bare mellom disse to, men blant alle jeg møtte der. De elsker det de gjør, og når de sier at de kjemper for småbedriftene, stemmer det.

Vi skulle egentlig prate om sosiale medier, men vi endte opp med å prate nesten like mye om gründerliv og SMB-markedet. De hadde faktisk så mye engasjement at jeg valgte å bli Dipper-kunde der og da – og etter møtet var jeg så inspirert at jeg landet på tre ting som er helt essensielt dersom du skal klare deg som gründer:

1. Elsk det du gjør. Uten ekte engasjement, kommer du ikke langt. Det skinner gjennom dersom du ikke er engasjert – og har du ikke tro på dine egne ideer, hvordan skal du da få andre til å få tro på dem?

2. Heispitchen. Forklare kort og konsist hva du gjør og hvordan den du møter kan få nytte av å kjenne deg. Hva er du god på, hva leverer du, hva slags inntrykk skal folk sitte igjen med av deg?

3. Fokuser på det du er god på. Dersom du bruker dobbelt så mye tid på regnskap enn en regnskapsfører ville gjort, betyr det at du har mye mindre tid til å gjøre det du er god på. Dette handler om opportunity cost – og det kan du lese mer om hos theodormarinius.com.

Dipper-damene Cecilie og Gerd har flere gründertips på lager, du kan lese alle her. Min favoritt er:
Skaff deg en mentor. Cecilie sier: – Tenk på hvem som er helten din og inspirerer deg. Selv ringte jeg styreformann i Merkantil Data og Hands, Riulf Rustad, da jeg startet opp SaveIT i 2002. Jeg overtalte han til å ta en kaffekopp med meg, og siden har vi fulgt hverandre. Nå er vi hverandres mentorer og dønn ærlige sparringspartnere. Det har hjulpet meg enormt.
Har du flere tips til gründere på lager? Del gjerne i kommentarfeltet!

 

Vil du følge med og få oppdateringer om sosiale medier først? Velg din favoritt (eller flere): 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev 

[instapress userid=”resonatenor” piccount=”6″ size=”90″ effect=”0″]
Pinterest for bedrifter – bedriftskonto og 5 tips

Pinterest for bedrifter – bedriftskonto og 5 tips

Du kan endelig opprette bedriftskonto på Pinterest!

Pinterest er som en korktavle på nett, hvor du kan samle alt fra det som inspirerer deg eller irriterer deg, ting du finner på nett og vil spare på. Finnes det et bilde, så kan dette “pinnes”, og legges inn i din Pinterest-konto. En del personer og bedrifter har merket mye trafikk fra Pinterest, men det betyr ikke nødvendigvis at du bør ha en konto.

Uansett om du vil ha en konto eller ei, er det greit å vite at det nå er mulig å lage Pinterest bedriftskonto, hvor du får statistikk og mer informasjon enn ved en vanlig personkonto.

Du kan lage en ny bedriftskonto på business.pinterest.com – eller du kan konvertere en personkonto du allerede har. Jeg måtte konvertere Resonates konto. Det tok ca. 2 minutter og er vel verdt det.

pinterest for bedrift konverter konto

 

Nå har ikke jeg noen statistikk å vise til riktig enda, fordi nettsida er ny og jeg nettopp har lagt inn Pin it!-knapp – og Pinterestkontoen er relativt ny og jeg har hele 9 følgere (om du vil gjøre det til 10 kan du klikke og følge her – jeg har nemlig fokusert på å bygge opp Plosiv Pinterest fram til juni i år) – men Pinterest forklarer selv de fire grafene og analysen på denne måten:

Pinterest Web Analytics Walkthrough from Pinterest on Vimeo.

 

5 kjappe Pinterest-tips:

1. Verifiser nettsiden din. Følg disse fire enkle stegene, så er det i boks.

2. En ting er det du pinner selv – noe annet er det andre pinner fra din nettside. Legg inn en Pin it-knapp på nettsida di, sånn at folk enkelt kan spre ditt innhold. Pinterest har knappene klare her.

3. Lag noen ulike boards, sånn at folk har ulike temaer å følge med på. Fokuser på å lage noen boards ordentlig. I følge Pinterest selv, er de beste boardene inspirerende, med vakre bilder – som omhandler spesifikke temaer (reise, oppskrifter, infografikker, interiørtips til stua etc).

4. Ikke skriv for mye tekst på det du pinner – og bruk samme tonalitet og stemme som du bruker i andre kanaler. Pinterest er et visuelt verktøy, husk det.

5. Koble sammen ulike sosiale medier (og med det mener jeg IKKE autoposting). Nei, jeg mener, lag en app på din Facebookside som viser at du har Pinterest (klikk her for å se et eksempel). Enkelte slike apper er til og med gratis, og krever 5 klikk for å installeres.

For eksempel er alle appene som ligger på Resonates Facebookside helt gratis.

gratis apper facebook tips

 

 

Bruker du eller dere i din bedrift Pinterest – og hva får dere evt. ut av det? Del gjerne dine erfaringer med andre i kommentarfeltet.

 

Vil du følge med og få oppdateringer om sosiale medier først? Velg din favoritt (eller flere): 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

La ut pappas mobilnummer på Twitter på bursdagen hans – en oppsummering

La ut pappas mobilnummer på Twitter på bursdagen hans – en oppsummering

“Nå skjønner jeg hva du egentlig jobber med,” sa pappa etter bursdagen sin den 22. juni. Han hadde fjernet fødselsdatoen sin fra Facebookprofilen sin på 60-årsdagen sin for å ikke få så mye oppmerksomhet, men vi i familien ble enige om at han egentlig ville få gratulasjoner. Siden vi ikke kunne endre innstillingene på FB-profilen hans, gikk vi hardere til verks. På Twitter. Kort oppsummert: Jeg elsker Twitter.

Den 22. juni sendte jeg altså denne tweeten ut på det store internettet (en liten nb: jeg spurte pappa om det var ok at jeg la ut nummeret hans før jeg la det ut). Jeg har litt over 12.000 følgere (@plosiv), og fikk 25 retweets (som vil si at 25 tvitrere sendte min tweet på sin egen profil):
pappa 60 år send sms twitter plosiv ingvild moen
(
Lenke til originaltweet)

2 minutter etter at denne ble tvitret, begynte det å kime. Pipe. Plinge. Meldingen tikket inn som perler på en snor. Pappa ble først litt paff, så begynte han å le. Han leste opp og siterte meldingene som kom. “Ingvild, jeg har fått melding fra Israel!” – den glemmer jeg aldri. Telefonen gikk nesten varm, og han klarte ikke å lese meldingene ettersom de kom inn.

Etter 54 minutter hadde han fått 33 tekstmeldinger – og jeg la inn mobilnummeret en gang til, i tilfelle folk ikke hadde fått det med seg: 
pappa60år twitter sms send melding
(Lenke til originaltweet)

 

Både fordi man får mest ut av en tweet den første timen (flest RTs skjer statistisk sett innen 18 minutter i følge Moz.com), og fordi vi skulle ha selskap på kvelden og jeg ikke kunne sitte på Twitter mens jeg holdt tale, sendte jeg en Tweet til ut på verdensveven, med bilde av pappa og meg (godkjent av han på forhånd). Han hadde da fått 59 bursdagsmeldinger, på flere språk fra flere deler av verden. Noen kom fra administrerende direktører, andre kom fra studenter.  
pappa 60 år plosiv trygve moen ingvild moen
(Lenke til originaltweet)

 

Utpå ettermiddagen var vi oppe i 70 tekstmeldinger og ett bilde av dame i undertøy (på grunn av denne tweeten fra @beruset). For å få siste rest av spredning på Tweeten (og fordi folk ga positiv feedback og syntes det var gøy), brukte jeg Facebooksiden til Plosiv, som jeg har bygd opp over noen år, for å spre budskapet på Facebook. For å maksimere spredning enda mer, la jeg inn bildet av pappa og meg, og tagget oss begge i bildet, slik at det skulle havne i feeden til vennene til oss begge og på de respektive profilene. Jeg forklarte også hva som hadde skjedd, siden mange på Facebook ikke er på Twitter. Før jeg la ut denne posten hadde pappa altså fått ca. 70 tekstmeldinger:

plosiv facebook la ut pappas telefonnummer på Twitter
(Originalposten kan du se her)

 

Enden på visa ble at pappa fikk 98 tekstmeldinger takket være spredning i sosiale medier. 98 tekstmeldinger fra folk han ikke aner hvem er – bilder, dikt, rim, på gresk, fra Israel, tekst, morsomme, seriøse, pussige og fine. Og morsomt for meg: Nå er det lettere å prate om hva jeg gjør og hvordan jeg jobber, nå forstår han hva jeg jobber med, det har han nemlig kjent på kroppen. Eller på mobiltelefonen. Er det noe rart jeg elsker sosiale medier?!  

Tusen takk til:
Brukte #pappa60år – og vil takke disse tvitrerne som sa ifra at de hadde sendt SMS + eventuelle andre. Om jeg ikke har fått med deg og du sendte SMS, er det bare å si ifra, så legger jeg deg inn. Om du er ny på twitter og lurer på hvem du skal følge, kan jeg varmt anbefale disse tvitrerne, i tilfeldig rekkefølge:

@KaiaTelle, @storrusten, @tonetur, @bordsenius, @ToneSkartveit, @selgeren, @vetlesk, @Lattermild, @KristinaBrend, @PTNilsenNorway, @espenkristi2, @kinert_, @filosofaen, @Supermillaen, @ChrValsvik, @CSpange, @GrotesQ, @twittingnita, @roar4, @IngvildSmor, @kjetilroe, @THoistad, @SvenbalDrew, @knutrass, @Merimack1, @Scenestorm, @Revetal, @TvittErik, @beruset, @Grest, @HildeKariS, @ytterski, @dinamafia, @ikkesaaGLAiVIN, @dr3as, @vaskeklut, @ingunnsen, @Julianeluol, @AneKristin, @bullgudmundsen, @olelense, @frankeivind, @sirikarlsen, @fjellgeit, @ElisabethDL, @RobertAChr, @mikael_nilsen, @Kinelk – og muligens flere (om jeg har glemt deg, si gjerne ifra i kommentarfeltet, vil helst at denne skal være så fullstendig som mulig sånn at jeg kan bruke den når jeg anbefaler twitrere å følge).

Anbefaler også å følge disse – tusen takk for retweets:
@ejonassen, @hobbykokken, @mobilmannen, @seigsprostad, @ziarah, @harepusverden, @tinemu, @eemilieeh, @Vedbjorn, @AA68, @BasicDerpness, @OpkvitneEaters, @Mar10nvel, @slindbla, @SGVastveit, @ErlendSrheim, @eirikref, @Schpets, @AnneliStemland, @toresch, @SindreErstad, @elfhybrid, @9cko, @MagnusKingen, @annejo24, @runaros, @SvenbalDrew, @ThomasStordalen, @Omn247, @HenrikHW1, @knutrass, @dinamafia, @Revetal, @HildeKariS, @RogerHjemli, @larsidar, @AneKristin, @ikkesaagladivin, @mubutumukeke, @magindr.

Tusen hjertelig takk til alle som sendte meldinger, svar, RTs og annet – dere er helt fantastiske!

 

Vil du ha siste nytt om sosiale medier fra Ingvild Moen? Velg din favoritt: 
Facebook 
– Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

Inspirerende kampanjer – juni 2013

Inspirerende kampanjer – juni 2013

Innimellom har jeg lyst til å vise fram ting som inspirerer, og denne gangen velger jeg to norske og en fra Australia (Melbourne)

Har du sett Dumbest ways to die av Metro, Melbournes svar på Ruter? Det kan hende du blir hekta på sangen, men da finnes det en 10-timersversjon du kan se på, hvor sangen går i loop i 10 timer… Dessuten har de lagd en Tumblr med gifs, nedlasting via SoundCloud og iTunes, en app og en karaokeversjon av sangen.  Jeg kommer til å ende opp med å nynne på denne på en eller annen buss eller trikk en dag tipper jeg…

 

Postens Norges fineste pakke. Ble rett og slett litt varm i hjertet av denne kampanjen, og håper folk nominerer noen de er glade i:

 

Av ren kjærlighet av Bymiljøetaten, med taggen #avrenkjærlighet. Hele kampanjen – jeg blir så glad. Vi må ta godt vare på byen vår!

av ren kjærlighet bymiljøetaten

 

Vil du følge med på og få oppdateringer fra Resonate? 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

Strategisk samarbeid – eller nye, dyktige fagvenner

Strategisk samarbeid – eller nye, dyktige fagvenner

Dette er stort for lille Resonate! Man kan jo ikke være helt alene, selv om jeg digger å være BLB (BitteLitenBedrift), og har funnet noen utradisjonelle måter å skaffe meg midlertidige kolleger på (#vinlotterinomade) tidligere. No (wo)man is an island.

Jeg har bestemt meg for å kun jobbe med folk med samme verdigrunnlag og faglige ambisjoner som Resonate, være seg samarbeidspartnere, kunder eller kanskje snart: Ansatte. Nå har jeg lyst til å fortelle om noen av de nye fagvennene mine, eller som andre ville sagt: mennesker og fagmiljøer jeg har valgt å ha strategiske samarbeid med. Jeg har strategiske samarbeid med flere, men har først lyst til å vise fram gjengen fra MEC og Oslo Reklamebyrå.

Det er menneskene som teller, og hos MEC har jeg møtt fagfolk som er brennende opptatt av medie- og forbrukerinnsikt, posisjonering av merkevarer og kjeder, mediestrategi, medieplassering, forhandlinger og medieformidling. Hver gang jeg har vært innom har jeg fått faglig påfyll, og de er et mediebyrå med en innmari spennende retning. De utfordrer meg faglig og de utfyller Resonate sosialt og jobber med kunder jeg gleder meg til å bli bedre kjent med.

Jeg traff administrerende direktør i MEC, Harald Eide-Fredriksen på Mediekonferansen for noen år tilbake, og vi har holdt kontakten siden da. Vi har hatt utallige interessante og lærerike samtaler, og det er ingen tvil om at han brenner for både bedriften han jobber i og faget sitt. Harald sier dette om samarbeidet MEC nå starter med Oslo Reklamebyrå og Resonate:

– Kompleksiteten i kommunikasjonsplanleggingen øker, og mange byråer blir fristet til å satse bredere og favne om stadig flere fagområder. Vi i MEC ønsker å ha fokus på det vi kan best, nemlig medierådgivning. Så vil vi heller knytte til oss dyktige partnere som i sum gjør oss til bedre leverandører, sier Harald Eide-Fredriksen, administrerende direktør i MEC.

Oslo Reklamebyrå som har vært i et samarbeid med MEC en stund og som jeg kommer til å jobbe en del med, tror på funksjonell og kreativ reklame, og utvikler strategi og løsninger kanaluavhengig. Oslo Reklamebyrå er en smidig organisasjon som består av faste ansatte og et stort nettverk med frilansere, og har derfor skalerbar arbeidskapasitet. De har gjort mye kult som du kan se mer av her.

For mitt vedkommende, kommer til å jobbe tett med blant annet Kim Thorvaldsen som bidro til å etablere Spotify i Norge. Han sier følgende om samarbeidet:

– MEC anser gründer Ingvild Moen som en av stjernene innenfor sin fagfelt. Da vi innså at hun var på vei for å starte opp sitt eget selskap, var vi raske med å ta kontakt for å få henne til å sitte under samme tak som oss. Vi ser frem til en gjensidig kompetanseheving og læring, samt å jobbe tett på felles prosjekter i tiden som kommer, påpeker Kim Thorvaldsen.

MEC som mediebyrå har spennende tanker om framtida, og da mulighetene for et samarbeid åpnet seg, var det ingen tvil om at dette var riktig vei å gå. Med andre ord: Jeg har fått noen nye, gode fagvenner, jeg flytter ut fra min midlertidlige arbeidsplass på Nasjonalbiblioteket/kjøkkenbordet/diverse kafeer, og inn i Stortorvet 10! Kom gjerne innom for en kaffe!

 

Resonate til MEC Ingvild Moen Kampanje 2013-06-18
(Foto: Stig Jøssund & skjermbilde kampanje.com)

 

Vil du følge med på og få oppdateringer fra Resonate? 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

#vinlotterinomade – vinlotteriansvarlig Moen

#vinlotterinomade – vinlotteriansvarlig Moen

Jeg liker å tøyse med at Resonate består av én person, eller Moen-gruppen, som en av kundene mine kaller meg med glimt i øyet. Jeg liker glimt i øyet, og har derfor bestemt meg for å reise på månedlig utflukt med vinlotteriet mitt. Navnet #vinlotterinomade er forøvrig inspirert av Cecilie Thunem-Saanum som var Norges første kontornomade.

6. juni postet jeg på Facebook:

Jeg tar jobben som vinlotteriansvarlig veldig seriøst, men det kan jo bli litt ensomt å sitte med en blokk lodd og en vinflaske hver fredag…

Vurderer derfor å innføre “Månedens vinlotteribesøk”, og ta med meg en vinflaske og en blokk lodd, og reise rundt til ulike bedrifter for å gjennomføre trekningen. Er det noen interesse for det, mon tro? Noen bedrifter i Oslo-området som melder seg frivillig til å være først ute?

Basert på responsen, var det ingen tvil om at jeg iallfall skal ha månedens vinlotteri i juni, og første bedrift ut er Opplysningskontoret for brød og korn. Jeg starter der fordi jeg kjenner OBK fra da jeg var lærer. I fjor fikk jeg være med OBK-gjengen på Sykle til jobben-aksjonen, og vi vant hele sulamitten, noe som endte med at vi syklet Rallarvegen sammen. Det blir derfor kombinert reunion og vinlotteri – og jeg får testet ut vinlotteriet på noen jeg kjenner godt. Deretter bærer vinruta videre til Madeleine i 23video.

Til høsten er med andre ord vinlotteriet åpent for å besøke andre bedrifter. Per i dag er eneste kriterie at dere holder til i Oslo-området og at dere er trivelige folk. Om dere ikke liker vin, kan vi også lodde ut for eksempel kremtopper, kaffe eller kanskje en bit sushi eller to.  Har du lyst på besøk av #vinlotterinomaden? Si ifra i kommentarfeltet, eller send en mail til  hei alfakrøll resonate.no. Du kan selvsagt også si ifra på et eller annet sosialt medie hvor du finner @ResonateNor, så finner vi en fredag som passer.

Det blir tross alt ikke mer moro enn man lager sjøl!

 

Vil du følge med og få oppdateringer fra Resonate? 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

Eller del posten med andre: