Verdens kanskje minste og mest spesialiserte digitale kommunikasjonbyrå

Pinterest for bedrifter – bedriftskonto og 5 tips


❗️ Dette innlegget er mer enn ett år gammelt. Publisert 7.8.2013

Du kan endelig opprette bedriftskonto på Pinterest!

Pinterest er som en korktavle på nett, hvor du kan samle alt fra det som inspirerer deg eller irriterer deg, ting du finner på nett og vil spare på. Finnes det et bilde, så kan dette «pinnes», og legges inn i din Pinterest-konto. En del personer og bedrifter har merket mye trafikk fra Pinterest, men det betyr ikke nødvendigvis at du bør ha en konto.

Uansett om du vil ha en konto eller ei, er det greit å vite at det nå er mulig å lage Pinterest bedriftskonto, hvor du får statistikk og mer informasjon enn ved en vanlig personkonto.

Du kan lage en ny bedriftskonto på business.pinterest.com – eller du kan konvertere en personkonto du allerede har. Jeg måtte konvertere Resonates konto. Det tok ca. 2 minutter og er vel verdt det.

pinterest for bedrift konverter konto

Nå har ikke jeg noen statistikk å vise til riktig enda, fordi nettsida er ny og jeg nettopp har lagt inn Pin it!-knapp – og Pinterestkontoen er relativt ny og jeg har hele 9 følgere (om du vil gjøre det til 10 kan du klikke og følge her – jeg har nemlig fokusert på å bygge opp Plosiv Pinterest fram til juni i år) – men Pinterest forklarer selv de fire grafene og analysen på denne måten:

Pinterest Web Analytics Walkthrough from Pinterest on Vimeo.

5 kjappe Pinterest-tips:

1. Verifiser nettsiden din. Følg disse fire enkle stegene, så er det i boks.

2. En ting er det du pinner selv – noe annet er det andre pinner fra din nettside. Legg inn en Pin it-knapp på nettsida di, sånn at folk enkelt kan spre ditt innhold. Pinterest har knappene klare her.

3. Lag noen ulike boards, sånn at folk har ulike temaer å følge med på. Fokuser på å lage noen boards ordentlig. I følge Pinterest selv, er de beste boardene inspirerende, med vakre bilder – som omhandler spesifikke temaer (reise, oppskrifter, infografikker, interiørtips til stua etc).

4. Ikke skriv for mye tekst på det du pinner – og bruk samme tonalitet og stemme som du bruker i andre kanaler. Pinterest er et visuelt verktøy, husk det.

5. Koble sammen ulike sosiale medier (og med det mener jeg IKKE autoposting). Nei, jeg mener, lag en app på din Facebookside som viser at du har Pinterest (klikk her for å se et eksempel). Enkelte slike apper er til og med gratis, og krever 5 klikk for å installeres.

For eksempel er alle appene som ligger på Resonates Facebookside helt gratis.

gratis apper facebook tips

Bruker du eller dere i din bedrift Pinterest – og hva får dere evt. ut av det? Del gjerne dine erfaringer med andre i kommentarfeltet.

Vil du følge med og få oppdateringer om sosiale medier først? Velg din favoritt (eller flere): 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

,

3 kommentarer til “Pinterest for bedrifter – bedriftskonto og 5 tips”

  1. Har du noen statistikk på bruken av Pinterest så lang blant Nordmenn? Jeg bruker det litt, men ser ikke noe videre trafikk derfra. Det er selvsagt mulig jeg ikke har noe å by på som er av interesse, men allikevel.

    Har litt følelsen av at det første rushet ang. denne tjenesten er over, og at den vil lide en stille død, men jeg kan jo ta helt feil selvsagt.

    Uansett fint tips du gir her :)

  2. Nei, har dessverre ikke funnet noen tall på brukere av Pinterest i Norge, Bjørn Are. Har samme erfaring som deg – bortsett fra et par pins jeg har hatt som har endt opp på «Boards» som større utenlandske Pinnere har, og da har det tatt litt av trafikkmessig – og dødd like fort som det startet. Det har rett og slett ikke generert verken leads eller annet jeg kan omsette til kroner og øre for min del – så langt. 

    Jeg er nok litt redd for at du har rett i dine spådommer, iallfall til en viss grad. Det var hypet i 2012, og jeg hører nesten ingen verken spørre om Pinterest eller prate om Pinterest i disse dager. 

    PS: Beklager sent svar – jobb på dagtid og Øyafestivalen på kveldstid tok all min tid forrige uke. :)

    • Har samme inntrykk av trafikken. Et kort rush med under-5-sekundere og så ingenting mer. Er litt samme som trafikk fra aviser det der. De kommer innom siden akkurat lenge nok til å ta en titt på overskriften, men er ikke egentlig interessert.