Dette skjer med kommunikasjon og markedsføring i 2018

2018 kommer til å bli endringens år for kommunikasjon, både for PR og markedsføring. 2017 har bydd på mange gode diskusjoner, refleksjoner og erfaringer knyttet til teknologiutviklingen. Vi har derfor sett nærmere på det vi tror kommunikasjonsåret 2018 kommer til å handle om for mange bedrifter.

Konverteringskrav for PR

La oss starte med PR. PR-avdelingen vil i 2018 få konverteringskrav som en del av arbeidshverdagen.

Mange bedrifter organiserer seg som redaksjoner for å få innhold systematisk ut i egne og sosiale kanaler. I kjølvannet av denne utviklingen, vokser det frem forventninger om å kunne måle og effektuere verdi av dette arbeidet. Det har lite for seg å måle mengden innhold man lager, eller rekkevidden man klarer å oppnå. På slutten av dagen må man bidra til bunnlinja, skal man forsvare pengebruk på innholdsutvikling. 

Vi har sett starten på en slik utvikling hos flere kunder i både inn- og utland de siste to årene. Vi tror det vil bli en klar trend fremover.

PR og markedsføring slås sammen

Vi vil se sammensmelting av markedsføring og PR hos flere større bedrifter, som en konsekvens av både konverteringskravet og konvergensen som teknologiutviklingen driver fagene inn i.

Inntreden av sosiale media i bedriftskommunikasjon har vist at skillet mellom PR og markedsføring blir et uhensiktsmessig skille. Digitalisering av resten av kommunikasjonsvirksomheten gjør det enda tydeligere. Det betyr langt mer effektiv bruk av ressurser for bedriften.

Og et jag etter stadig påfyll av ny kompetanse for de ansatte.

Bedrifter vil gjøre mer kommunikasjon selv

Umiddelbarheten i digital kommunikasjon, og nærheten man bygger til kundene takket være teknologien, gjør at bedrifter i langt større grad selv må være tettere på sin kommunikasjon med omverden. Budskapene skal tilpasses kunder og samfunn ut fra hva målgruppene til enhver tid er opptatt av. Da kan ikke markedskommunikasjon settes bort, produksjonen være for omfattende og budskapene spikres lang tid i forvei.

Jakten på forretningstransformasjon for å finne nye ståsted for bedriftens kjernevirksomhet, inn i en digital hverdag, vil naturlig kreve det samme.

De miljøene som behersker teknologien godt, bruker den også til effektiv produksjon av mye kommunikasjon selv. Vi har bidratt til å bygge opp kompetanse på dette hos ulike bedrifter. Flere miljøer er blitt bevisste læringsmiljøer hvor de ansatte utveksler kunnskap og utfordrer hverandre til å holde tritt med mulighetene som teknologien gir. Det vokser nå frem en generasjon «swiss army knife»-kommunikasjonsrådgivere som er tett på hele verdikjeden. De lager innhold, distribuere det og sørger for at det konverterer.

Vi tror 2018 vil preges av at større bedrifter bygger opp egne miljøer til å gjøre mye kommunikasjon selv, samt bedre prosjektstyre ekstern bistand.

Hva da med byråene?

Når utviklingen går fort hos kundene, så må den gå enda fortere hos byråene, skal de henge med. Der et byrå før kjøpte medieplassering hvor man fikk de største rabattene, vil bedriften stille mer kvalitative krav til byråets bidrag til bedriftens kommunikasjon. Det handler om evnen til å levere det bedriften har behov for, ikke hva byrået har behov for å selge.

Et lite eksempel: Flere bedrifter har behov for å bruke kunstig intelligens til å automatisere og utvikle kundedialog, slik at de kan bygge sterk og langsiktig digital relasjon til kunden. De har ikke behov for fancy kampanjer hvor kunstig intelligens brukes som gimmick.

Bedriftene bygger kompetanse i et imponerende tempo. Byråene som evner å hjelpe bedriftene til å nå sine mål, vil stå seg godt. Vi vil se flere byrå bli produksjonsselskaper for sterke, egne miljøer.

Er du ung og ambisiøs markedsfører bør du vurdere å ta jobb hos annonsøren i 2018.

Vi kommer ikke utenom GDPR

2018 blir opplagt det store GDPR-året. Den store hypen skal i år materialiseres. Vi gleder oss til å se hvem som investerte riktig. Dommen er det publikum som gir. Vi har mest trua på de løsningene for personvern som tar kunden på alvor, og går i automatisert dialog med ham eller henne for best mulig brukeropplevelse ut fra fortløpende behov.

Vi kommer selv til å sette dårlig GDPR-kommunikasjon høyt opp på «nei takk til din tjeneste»-lista.  Den som ikke evner å ta oss på alvor som forbrukere, kommer ikke til å få våre data. Og vi gleder oss stort til fase 2 av GDPR – når GDPR er etablert og flere begynner å bygge kommunikasjonsstrategier og -konsepter rundt det.

Ei heller PSD2

2018 blir også det store PSD2-året. Jepp, det er enda en artig forkortning som vil få stor betydning for oss alle. Våre bankdata, vårt digitalt fotavtrykk fra vårt økonomiske liv, settes i spill. Og tenker du etter, så kjenner trolig betalingskortet ditt deg bedre enn mora di. Vi sier som for GDPR: De finansforetakene og bedriftene som ikke evner å kommunisere skikkelig med oss og ta oss på alvor som forbrukere, kommer ikke til å få våre bankdata. Det hjelper ikke med et godt omdømme, det vil stå på kvaliteten på tjenestene vi tilbys. Det vil handle om evnen til å sette kunden først, og bygge tillit og digital relasjon gjennom selve tjenesten. Og jobber du med kommunikasjon i en bedrift som har utstrakt forbrukerhandel, men som enda ikke har tatt posisjon mot slike kundebankdata – så «brace for impact» som de sier i flybransjen.

Blockchain er tillitsfull kommunikasjon

I 2018 kan du som markedsfører eller kommunikatør ikke ignorere blockchain lenger. Blockchain er det nærmeste vi er et tillitsfullt og troverdig digitalt system for trygg utveksling av informasjon og verdier, og vil bli integrert i mye kommunikasjon.

Blockchain gir tillit og forutsigbarhet til ting som sikker datalagring, utveksling av kritisk informasjon mellom bedrift og kunde, verifisering av annonsering og bruk av immaterielle rettigheter i kommunikasjon.

Vi har jobbet med blockchain på ulike områder, og vi tror vi vil se blockchain-løsninger langt ut over de finansielle løsningene som dominerer i dag. Det vil være løsninger som forenkler mange prosesser som bedriftskommunikasjon kan ivareta for bedriften, og løsninger som integrerer kommunikasjon og kjerneaktivitet på en effektiv måte.

2018 handler om å bygge digitale relasjoner

Skal vi oppsummere, så handler 2018 om å etablere og utvikle solide digitale relasjoner med kundene, gjennom god kommunikasjon. Mange bedrifter vil i 2018 forstå viktigheten av å eie sine egne kommunikasjonsdata mot kunden, og selv utvikle disse videre i dialog med kunden. Det er ikke en bærekraftig modell å kun basere seg på leie av slike data fra Facebook, Google og andre programmatiske tredjepartsaktører.

Datadreven innsikt kommer til å bli stort, men vi tror flere bedrifter vil oppleve unødvendig bruk av penger, da relasjonen og dialogen man har med kunden, vil bli avgjørende. Å måle kundelojalitet er heller ikke nok. Det kan bli for generelt og statisk.

Vi opplever i vårt arbeid at det er lett å endre kunden gjennom dialog, selv om innsikt og lojalitet skulle tilsi annet. Ingen kommunikasjonsavdeling er stor nok til å gjøre det manuelt, så den bør jobbe for at kundedialogen automatiseres. Og det bør gjøres smart, så man bygger sterke digitale relasjoner til hver enkelt kunde gjennom dialogen. Og taktisk, så man ikke kaster bort penger på overambisiøse kunstig intelligens-prosjekter gjennom chatbots og tilsvarende, som ikke evner å håndtere verken dataene eller læringen i tilbakemeldingene fra hver enkelt kunde.

Og 2018 handler om bunnlinja

Legg så avslutningsvis til at det koster mye mer å skaffe en kunde enn å beholde en du allerede har. Det er fascinerende å se bedrifter som har kundene inne i en del av sine tjenester, så går ut og bruker masse penger på ekstern kommunikasjon for å få ham eller henne inn igjen til å bruke en annen del av tjenestene. Mange vil, og enda flere bør, bruke 2018 til å ruste opp den direkte kommunikasjonslinja som allerede er etablert mellom bedrift og kunde.

Styret ditt begynner å bli klar over det. For dem er digitalisering et effektiviserings-argument til å kutte i budsjettene. For mangt et styre handler 2018 om å få bedriften helskinnet gjennom den forretningstransformasjonen som nå pågår i en rekke bransjer. Da har man ikke råd til å bruke unødvendige kroner.   

Er du uenig? Vi tar gjerne debatten i et panel eller en sosial kanal nær deg. Godt nytt år!

About Olav Mellingsæter

Olav Mellingsæter har bakgrunn som rådgiver i KPMG og PwC, hvor han har vært med å strukturere en rekke virksomheter på basis av informasjonsutnyttelse. Han er en av pionerene på utvikling av webcast og digital bedriftskommunikasjon i Norge, og har siden 2008 til 2018 vært en del av DNB sosial kommunikasjon. Olav er i dag foredragsholder og selvstendig rådgiver for ulike bedrifter. Han jobber med kommunikasjon og teknologiskiftet sammen med Ingvild Moen i Resonate.

1 Comments

  1. Jessica

    Hello,

    My name is Jessica and I work for Max Exposure, an online media agency. I am interested in placing a text link on your site.
    If you are interested, please let me know and I’ll provide you with more details.
    Hope to hear from you soon.

    Jessica S.

    Account Manager

    jessica.sundt@gmail.com

Legg inn en kommentar