Slik får du superenkelt musikk til bedriften din – helt rettighetsfritt!

Kommunikasjon er under rask og brutal endring, og som du vet er det ny teknologi som skaper disse endringene. Musikk er en sentral del av kommunikasjon. Her skjer det mye. Møt maskinen som komponerer musikk selv.

Adiós Tono amigo

Først kom strømming og endret distribusjon av musikk. Nå endres også selve produksjonen av musikk. Med den går også de gamle rettighetsmodellene inn i historien.

Musikk er teknologi. Det gjør det mulig å lære av alle musikk som lagres elektronisk. Kunstig intelligent software får dermed en erfaringsbase som er vanvittig stor å lære musikk av.

Dette ser vi nå resultater av på produksjonssiden. Kunstig intelligente løsninger brukes til å erfare musikk, og å skape ny musikk. Det er disrupsjon på sitt beste.

Amper, ikke ampert

Det er flere aktører som holder på med dette. Vi har hatt gleden av å følge Amper Music i en periode. De har sluppet en beta-versjon, med «simpel» og «pro» bruk av løsningen. I tillegg har de en «enterprise» versjon ute som inntil videre er for inviterte.

I Amper definerer du hva slags musikk du vil ha – fra hip hop til filmmusikk. Typen genre i løsningen vokser hele tiden. Du kan så gå inn og endre på instrument-settingen, tempo, nøkkel, samt hele harmonien til du blir fornøyd. Amper skriver hver gang helt unik musikk. Din rolle som produsent blir samtidig kritikerens; du bestemmer selv når du er fornøyd med hva maskinen leverer.

Når du så har et musikkstykke du liker, eksporterer du det og tar det i bruk. Helt fritt. Det er ikke knyttet noe rettighetsproblematikk til den musikken maskinen skaper for deg.

Karen bak, Drew Silverstein, er ingen hvemsomhelst. Han har vært med på teamene som har lagd musikk til filmer som Inception, Inside out, Madagascar, Sherlock Holmes, Horrible Bosses, Pirates of the Caribbean og Dark Knight for å nevne noen få.


Ofte fikk han henvendelsen «katalogmusikk suger, men vi trenger musikk til denne enkle filmen. Kan du lage noe? Vi har forresten ingen budsjetter». Nå har han med seg 15 mann på utvikling til å definere morgendagens produksjon av musikk.

Maskinlæring

Hva skjer med musikken? Jo, er man litt breial, så kan man påstå at musikk er matte. De grunnleggende intervallene i musikk er bestemt av heltallsforhold, taktarter og noteverdier er brøkregning. Sinusfunksjon kan beskrive en bølgeform. Lyd er bølger, så man kan bruke dette til å digitalisere lyd.

Det maskinene nå gjør, er å lære av digitalisert lyd for å skape ny lyd. Det pågår et massivt arbeid på dette. Det vil overraske oss stort om ikke Apple, Google og Amazon er langt inn i puddingen her allerede. Vi har selv ved flere anledninger hatt gleden av å møte ressurser fra Spotify sin fantastiske avdeling for maskinlæring. De forteller selvsagt ikke om de konkrete produktplanene til Spotify, men de snakker mer enn gjerne om hvordan de jobber med maskinlæring. Du skal ikke kunne mye om maskinlæring før du skjønner hva slags potensiale Spotify har.

Nå begynner maskinlæring å bli sofistikert, og da ditto produksjon av musikk. Det være seg produksjon av musikk for funksjonell eller kreativ sammenheng.

Vi må «dra en HP»

Hva betyr dette? Hva med dagens musikere? Vel, som Hans-Petter Nygård Hansen sier «Alt som kan digitaliseres vil bli digitalisert, og dermed kan også alt disruptes», så brutalt og så enkelt er teknologiskiftet. Og det er uunngåelig. Sorry.

Susanne Sundfør under konsert i New York 2017.

Men, erfarne musikere vil ha et langt bedre utgangspunkt til å lage noe høyt kvalitativt hørbart med slike verktøy enn den alminnelige kommunikasjonsrådgiver. Det vil fortsatt være behov for spisskompetanse – bare ikke basert på begrensende rettighetsmodeller.

Nå tror vi likevel at dyktige artister som Susanne Sundfør vil klare seg godt fremover. Maskin vil ikke konkurrere ut all kunst.

Vi som kommunikasjonsrådgivere i bedrifter vil få enda et nytt verktøy som gjør ting smartere og enklere i vårt kommunikasjonsarbeid. Det betyr et steg nærmere å klare våre resultatkrav.

En kommunikasjonsrådgiver vil på få minutter kunne lage egen musikk helt tilpasset de konkrete behov bedriften måtte ha i hvert enkelt tilfelle. Det være seg alt fra en film til bakgrunnsmusikk til kantina.

Et par eksempler


Youtuberen Taryn Southern, som vi møtte under Future of Storytelling, har lagd denne pop-låta på basis av Amper.

Og her har du en enkel tutorial som viser hvordan du kan bruke Amper.

About Olav Mellingsæter

Olav Mellingsæter har bakgrunn som rådgiver i KPMG og PwC, hvor han har vært med å strukturere en rekke virksomheter på basis av informasjonsutnyttelse. Han er en av pionerene på utvikling av webcast og digital bedriftskommunikasjon i Norge. Olav er i dag foredragsholder, selvstendig rådgiver for ulike bedrifter, og blant annet del av DNB Kommunikasjon. Han jobber med kommunikasjon og teknologiskiftet sammen med Ingvild Moen i Resonate.


Legg inn en kommentar