Historien bak den nye logoen

Dette gründerlivet, dere. Mange valg! Det var et stort steg å gå fra å være en til å bli flere. Vi skal aldri bli store – og vi skal kun jobbe med noen få, nære kunder, men nå som det ikke er «jeg», men «vi», var det også tid for å endre logoen. Nok et stort steg.

Hvis du følger oss på Facebook og Instagram, har du kanskje sett det. Vi har fått over hundre innspill på logoer, og vi er takknemlig for hver eneste tilbakemelding. Sosiale medier er intet mindre enn fantastisk! Tusen hjertelig takk!

Vi har vært gjennom mange og lange runder, både sammen med dere og oss i mellom. Det er litt vanskelig å endre logo – vi har et godt forhold til den forrige, men den er litt for mye snakkeboble og litt for lite anvendelig. Kommunikasjon vil smelte inn i alt, og snakkeboble kan oppfattes begrensende.

Vi trengte et symbol på endringene for oss.

Vi valgte å bruke en internasjonal tjeneste til å lage logo. Vi skal ikke stikke under en stol at det var noe vi fikk både ros og ris for. Vi fikk høre at vi sviktet norsk designmiljø. Derfor har vi lyst til å utdype hvorfor vi valgte som vi gjorde.

Vi gikk for en internasjonal tjeneste av flere årsaker. For det første så drar den veksler på en pool av ressurser, og det er konkurranse om å få levere til et lite firma som vårt. Her hjemme har vi inntrykk av at vi må hete Statoil eller tilsvarende for å oppleve tilsvarende interesse.

Den andre årsaken er at prosessen og løsningen er involverende. I tillegg til mange innspill, så kan vi også involvere venner av bedriften til å mene noe i designprosessen. Det har vært svært verdifullt for oss, og meningene har vært mange og forskjellige.

En effektiv prosess har også vært viktig. Vi har ikke så mye tid til møter, så det å kunne gjøre alt digitalt har gitt en frihet til å gi og få tilbakemeldinger kontinuerlig.

Så er selvsagt pris en faktor også. Som en liten bedrift så har vi ikke all verdens av ressurser. Det gjør at vi ikke blir prioritert i det typiske norske markedet. Det har vi selvfølgelig forståelse for – alle skal få det til å gå rundt. Naturlig nok.

Slik sett var en modell med konkurranse og involverende sosial prosess både smart og attraktiv for oss som en kunde. Vi følte at vi som kunde ble satt i sentrum av prosessen. Og vi kunne gjennom løsningen prosjektstyre den selv. Tjenesten var også bygd slik at vi fikk tillit til de involverte ressursene, med gode eksempler på hva de kunne levere. Og gjennomføringen bygde en god digital relasjon mellom oss og tjenesten.

Vår lille designprosess er kanskje dermed et lite bilde på digitaliseringen av samfunnet. Forretningsmodellen til 99designs for små oppdrag er rett og slett mer attraktiv enn tradisjonelle designtjenester. Da er det modellen man leverer etter som vinner frem, og ikke hvor folka som designer sitter. Det er heller ingen utfordring for prosessen om designere sitter i USA, India eller Sverige.

Tusen takk for alle innspill, forslag til forbedringer og tanker fra dere. Særlig stor takk til Øyvind Solstad og Nils Petter Nordskar som begge var med på flere diskusjonsrunder.

Det betyr mye at dere har vært med!

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.


Legg inn en kommentar