Hva betyr det store teknologiskiftet for bedriftskommunikasjon?

Har du noen gang lurt: Hva betyr det store teknologiskiftet for bedriftskommunikasjon?

Det gjorde vi. Så siden 2015 har vi jobbet dedikert med å finne ut av det. Det nye, store teknologiskiftet endrer kommunikasjon i digitale media. For brukerne, og for bedriftene. Det er startet et løp som henter inn vanvittig store mengder data fra tingene våre, alt fra sensorer treningstøyet til kjøleskapet.

Disse dataene settes i system ved hjelp av kunstig intelligens, som igjen gir presise styringsystemer av automatiske tjenester og roboter både hjemme og på jobb. For bedrifter blir utfordringen å skjønne hva dette betyr for deres kommunikasjon med kunder og samfunn. Og hva de må gjøre for å nå igjennom med sine budskap.

Brukerne i sentrum

For brukerne blir det en fest som virkelig kan sette brukeren i sentrum av de tjenester de tilbys. Brukerne kan bytte sine data mot presise og nye brukeropplevelser og nye tjenester på nesten alle områder i livet.

Det blir en fryd å være bruker. Og da er det store spørsmålet: Hva skal bedriftene gjøre for å nå fram?

Gjennom denne bloggen vil vi nettopp, leve ut brandene slik de blir formet fremover. Vi vil se nærmere på, teste ut og vurdere de ulike nye tjenestene som utnytter teknologiskiftet. Vi ønsker å forenkle og forklare hva teknologiskiftet betyr for din bedrift, din merkevare, din bransje og dine kunder. Og vi tar gjerne imot spørsmål og kommentarer – enten her eller via chatboten vår.

 

Folka bak: Ingvild Moen og Olav Mellingsæter

Olav Mellingsæter jobber med kjente problemstillinger. London, april 2017

Olav skriver:
Ingvild er utdannet lærer, og har jobbet med digital kommunikasjon siden 2009. Som ledende rådgiver og foredragsholder om digital kommunikasjon og sosiale media, vet de fleste hvem hun er. Hun har lenge gått under pseudonymet plosiv, og hun har vunnet flere priser innen kommunikasjonsfaget (Årets personlighet på Norges største sosiale medie-konferanse, og Årets tvitrer, og var på topplisten over de som kunne blitt Årets foredragsholder i ANFO-regi i 2016).

En naturlig utvikling av sosiale media-arbeidet har vært å utnytte bedre de store dataene som Facebook og de andre sosiale mediene genererer. Kommunikasjonen er fokuset, men teknologien betyr stadig mer. Ingvild jobber tett med noen av Norges største annonsører, og blir stadig invitert inn i juryarbeid (blant annet Gulltaggens sosiale media-jury i 2017, og Årets netthandel både 2016 og 2017).

Det kommer stadig bedre løsninger og verktøy som gir oss mulighet til å lage enda bedre kommunikasjon på målgruppas premisser. En naturlig utvikling, var å sette seg inn i algoritmer og datafangst, og da var veien kort over til nye måter å kommunisere på.

Mens Ingvild har jobbet i bransjen siden 2009, er Olav en erfaren kommunikatør.

 

Olav Mellingsæter har bakgrunn som internasjonal rådgiver innen informasjon, kommunikasjon og underholdning i KPMG og PwC, og har vært med på å strukturere en rekke virksomheter på basis av dette. Han var så en av pionerene på utvikling av webcast og digital kommunikasjon i bedriftskommunikasjon i Norge.

I arbeidet som rådgiver og produsent for flere av de største virksomhetene i Norge, har han først satt seg grundig inn i produksjon av historier, film og bilder, for så å få kontroll på premissene for ny kommunikasjon. Teknologiskiftets betydning for bedriftskommunikasjon er hans kjerneområde i dag.

Ingvild pleier å si at Olav er en av Norges beste på å strukturere opp og forklare hva teknologiskiftet faktisk vil innebære for de enkelte bedriftene de jobber med.

Olav er selvstendig rådgiver og produsent for ulike bedrifter, og han er blant annet en del av DNB sitt sosiale media-team.

 

Sammen holder vi workshops, kurs og foredrag om hva teknologiskiftet kan bety for samfunnet generelt og bedriftskommunikasjon spesielt.

Ta gjerne uforpliktende kontakt om du er interessert!

 

Opprinnelig skrevet i mars 2017

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.


Legg inn en kommentar