Instagram-eksempel til etterfølgelse: Vakrerom

I februar skrev jeg en relativt tydelig kommentar i Kampanje angående Instagram og hvordan jeg mener en del markedsførere ødelegger Instagram. I kjølevannet kom det viktige spørsmål: Hva er godt innhold på Instagram, da? Og hva fungerer?

Takket være veldig engasjerte følgere på @resonate.no-kontoen, har vi samlet sammen noen gode eksempler på kontoer og folk som inspirerer på Instagram. Eksempler til etterfølgelse. Snakket så med tre aktører som helt klart har fått sving på Instagram-aktiviteten sin. Hva har de tenkt, hva har de gjort og hvordan måler de suksess?

 

Hvorfor satser du på Instagram?
Jeg satser på IG fordi det fører til økt salg, og ved at jeg har oppnådd så mange følgere, når jeg rett ut til målgruppen min.

Hvor mye tid ca. bruker dupå Instagram daglig eller ukentlig – og hva brukes tiden i hovedsak på?
– Bruker 2-3 timer hver dag på Instagram. Tiden brukes på å ta/redigere/legge ut bilder, og se på hva andre legger ut. Viktig for meg å holde meg oppdatert. Bruker også mye tid på å svare på spørsmål og kommentarer.

Hvilke mål har du – og hvordan måler du måloppnåelse?
– Målene jeg hadde har jeg oppnådd for lenge siden. Målet vårt nå er å opprettholde det vi har klart å bygge opp, og øke salget noe fra i fjor.

Hva vet du om følgerne dine – og hvordan har du funnet ut dette?
– Jeg vet en god del om mange av følgerne mine. Mange av de er kunder, og jeg har kontakt med de på mail og telefon. Flere venninner har jeg fått også. Jeg følger med på det andre legger ut og prøver å kommentere så ofte jeg har tid.

Konverterer det til salg?
– Vi får ca 60-70% direkte salg fra Instagram. Legger vi ut en post, kommer det inn bestillinger rett etterpå. Vi bruker dette aktivt for å oppnå mer salg.

Red. anm: Jeg fant en graf på @vakreroms instagram-profil som viser akkurat hvor mye:

Hvis du skulle gi ett tips til bedrifter som vil bruke Instagram, hva ville det vært?
– Mitt beste tips er å tenke langsiktig. Ikke vær utålmodig og bli fristet til å få mange følgere raskt, de som følger kun for å vinne noe i en konkurranse feks, de faller fort av igjen. Du må gjøre deg selv interssant, og by på mer enn kun rene produktbilder. Ikke heng deg på det “alle andre gjør” men prøv å tenke kreativt. Et godt tips er også å bruke mye tid på å kommentere på ndres bilder. På den måten gjør du deg selv mer synlig, både for den du kommenterer til og de som sitter og leser igjennom kommentarene.

 


 

Dette er del 3 av 3 (del en om @norgesglasset kan leses her, og del to om @ingrid_blafre kan leses her). I dag handler det om @vakrerom, og hvordan hun har tenkt og bygd sin Instagram-konto fra 0 til over 65.000 engasjerte følgere.

Fellesnevnere:
– Har knekt koden på det viktige spørsmålet «Hvorfor skal folk ønske å følge oss?»
– Tydelig identitet eller tydelig retning – være seg innhold, bildestil, historie, tone of voice, eller annet som kjennetegner akkurat denne brukeren/kontoen.
– Jevn frekvens (poster ikke 20 bilder på rappen, men fordeler innholdet sitt jevnt utover). Hvor mange poster disse har, varierer fra 2-3 ukentlig, til 7-9 daglig – avhengig av hva de har funnet ut at fungerer for sitt publikum.
– Deler ikke typisk «reklame», men lager innhold spesifikt til kanalen.
– Gjør kontinuerlig, små justeringer på både innhold, frekvens og generell bruk, basert på respons og engasjement.
– Har god mottakerbevissthet, og vet (mulig på intuisjon, mulig gjennom å bli kjent med følgerne sine) hva følgerne responderer positivt på, og hva de responderer negativt/ikke responderer på.
– Tar seg tid til å svare følgerne sine, både på egne bilder og andre.
– Bruker tid på å like andres bilder, og skrive genuine kommentarer.

Tusen takk for bidrag, FIlip i @norgesglasset, Yvonne i @vakrerom og Ingrid i @ingrid_blafre!

Hvis serien blir populær, lager jeg gjerne flere, så bare kom med tips til hvem jeg bør spørre i kommentarfeltet.

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.

Leave a Reply