Instagram-eksempel til etterfølgelse: Ingrid_blafre

I februar skrev jeg en relativt tydelig kommentar i Kampanje angående Instagram og hvordan jeg mener en del markedsførere ødelegger Instagram. I kjølevannet kom det viktige spørsmål: Hva er godt innhold på Instagram, da? Og hva fungerer?

Takket være veldig engasjerte følgere på @resonate.no-kontoen, har vi samlet sammen noen gode eksempler på kontoer og folk som inspirerer på Instagram. Eksempler til etterfølgelse. Snakket så med tre aktører som helt klart har fått sving på Instagram-aktiviteten sin. Hva har de tenkt, hva har de gjort og hvordan måler de suksess?

Dette er del 2 av 3 (del 1 om @norgesglasset kan leses her). I dag handler det om BLAFRE ~ by Ingrid og Instagramkontoen @ingrid_blafre, og hvordan hun har tenkt og bygd sin Instagram-konto.

Hvorfor satser du på Instagram?
Instagram fungerer ypperlig til historiefortelling og kundekontakt. Den har i perioder overtatt for bloggen, også for å hente inn tilbakemeldinger fra kunder, ala bildet under. Ypperlig! Så toveiskommunikasjon, nettverk, tilbakemeldinger og inspirasjon – noen stikkord. Altså for å fortelle hva vi holder på med og se hva som rører seg. Det er fantastisk inspirerende og se at produktene våre har nådd frem til kundene – og er i bruk på så mange, kreative måter. Det inspirerer også meg.

 

Hvor mye tid ca. bruker du på Instagram daglig eller ukentlig – og hva brukes tiden i hovedsak på? Det går nok i rykk og napp og siden vi er et lite firma administrerer jeg dette personlig, med en miks av merkevare og «familien bak merkvaren»-historier. Jeg sjekker flere ganger daglig og forsøker å svare alle – selv om jeg ikke alltid rekker det. Alle som hastagger #blafre får som regel en form for tilbakemelding, enkel eller mer utfyllende. Tiden brukes på å svare på tilbakemeldinger. Og gruble på hva som passer å oppdatere, ta bildene, vurdere om de er fine nok osv.Hvilke mål har dere – og hvordan måler dere måloppnåelse? Noen ganger, som eksempelet over, har jeg helt konkrete behov for å høre hva kundene tenker, knyttet til produktutvikling spesielt. Da måler vi helt enkelt, som i dette tilfellet, antallet stemmer – for og imot. Det kan også være enkeltkommentarer eller bilder andre laster opp som inspirerer eller gir ideer til produktbruk, forbedringer osv. Instagram er en fin temperaturmåler, å se responsen på nye produkter for eksempel, sier raskt noe om populariteten, ser vi. Vi har noen konkurranser, men er forsiktige. Når vi har konkurranser, forsøker jeg å tenke alternativer og meningsfulle former for engasjement. Ikke alltid, men av og til. Mitt eksempel fra mine foredrag; #blafrehjerte. Jeg vil si communitydelen av Instagram henger høyt. Det er ofte vanskelig å måle verdien av dette. – Hva vet dere om følgerne deres – og hvordan har dere funnet ut dette? Jeg vet ikke mer enn at jeg konkret ser på hvem som følger. En miks av grupper, blant annet en del av våre forhandlere. Ingen målinger utover det, har ikke kjent behov. Vet fra før at kvinner i alderen 25-40 er i absolutt flertall på våre Facebook-side, og er overbevist om at det er ganske tilsvarende på Instagram. – Konverterer det til salg (dersom det er et mål)? Rabattkoder og nyheter gjøre helt klart det, det er enkelt å se på lanseringstidspunkt og ordrestrøm. Men det måles ikke systematisk. – Hvem følger du tilbake? Jeg følger de jeg liker bildene til, enkelt og greit. Og butikkene våre følger jeg gjerne litt ekstra tett. Og som sagt, hastagen #blafre er viktig. – Hvis du skulle gi ett tips til bedrifter som vil bruke Instagram, hva ville det vært? Finn ut hva slags historie du vil fortelle – hvilken historie som er din. Fortell den på en passe personlig, kreativ, leken måte – som inspirerer og engasjerer. Forsøk å ha høy kvalitet på bildene jevnt over. – Noe jeg har glemt å spørre om, eller er det noe annet du mener jeg bør få med i bloggposten? Instagram har så mange muligheter, og det er ikke bare til pynt. Spesielt for mindre bedrifter er toveiskommunikasjonen veldig verdifull. Blafre er bygd opp på denne måten, tidligere med blogg og Facebook. Det er lite krevende ressursmessig og er du dyktig kan du få oppmerksomhet uten store budsjetter overhodet.


 

Onsdag kommer intervjuet med @vakrerom, som har gått fra 0 til over 70.000 aktive og engasjerte følgere på Instagram.

Fellesnevnere:
– Har knekt koden på det viktige spørsmålet «Hvorfor skal folk ønske å følge oss?»
– Tydelig identitet eller tydelig retning – være seg innhold, bildestil, historie, tone of voice, eller annet som kjennetegner akkurat denne brukeren/kontoen.
– Jevn frekvens (poster ikke 20 bilder på rappen, men fordeler innholdet sitt jevnt utover). Hvor mange poster disse har, varierer fra 2-3 ukentlig, til 7-9 daglig – avhengig av hva de har funnet ut at fungerer for sitt publikum.
– Deler ikke typisk «reklame», men lager innhold spesifikt til kanalen.
– Gjør kontinuerlig, små justeringer på både innhold, frekvens og generell bruk, basert på respons og engasjement.
– Har god mottakerbevissthet, og vet (mulig på intuisjon, mulig gjennom å bli kjent med følgerne sine) hva følgerne responderer positivt på, og hva de responderer negativt/ikke responderer på.
– Tar seg tid til å svare følgerne sine, både på egne bilder og andre.
– Bruker tid på å like andres bilder, og skrive genuine kommentarer.

Tusen takk for bidrag, FIlip i @norgesglasset, Yvonne i @vakrerom og Ingrid i @ingrid_blafre!

Hvis serien blir populær, lager jeg gjerne flere, så bare kom med tips til hvem jeg bør spørre i kommentarfeltet.

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.


Legg inn en kommentar