Denne utblåsningen ble opprinnelig skrevet til Kampanje, og kan leses her. Publisert torsdag 12. februar, og fulgt opp av en artikkel hvor annonsører svarer samme dato. 

Nå gjør vi det igjen: Ødelegger kanalene folk bruker og er glad i.

Det er ikke rart at bruken av sosiale medier blir mer og mer fragmentert og at brukerne bevisst benytter flere og flere lukkede fora, når man ser hvor dårlig enkelte bedrifter håndterer sosiale medier. Det er ikke mangel på kanaler, og når en kanal mister verdi, vil brukerne forflytte seg.

Sportsbutikkene er akkurat nå verstinger, og det gjelder både store og små aktører. Her bærer alle et ansvar. De som lager regram-konkurranser, utnytter folks ubevissthet i egen bruk av disse kanalene. Selvfølgelig vil folk vinne! De bevisste brukerne lager egne kontoer de kaller «@bare_konk» og «@spamkonk», men at så mange er villige til å spamme ned vennene sine for å gjøre det, bekrefter at folk er så ubevisste, og at det er vi som driver med dette profesjonelt som må ta ansvaret.

For det er en profesjon, og det er et ansvar.

Dette er som å pisse i buksa for å holde seg varm: Problemet er nemlig at det – kortvarig – fungerer for å få nye følgere. Men på lang sikt, så gjør det at brukerne nok en gang flytter seg til andre kanaler for å slippe unna maset til bedriftene. Atter en gang, jager vi etter kortsiktige likes. Regram-konkurranser er det nye «Klikk liker og vinn en iPad», den nye pop-up-annonsen som forhindrer meg fra å se det innholdet jeg egentlig vil se, og dette må det bli slutt på.

Konsekvensen av bedrifters ubevisste bruk av regram-konkurranser, er nemlig at brukerne kommer til å slutte å bruke Instagram. Eller at man slutter å følge de som deltar i disse forferdelig støyende konkurransene. I dag har jeg brukt en halvtime på å avfølge folk som deltar i dem, fordi feeden min, som pleide å være fylt med flotte bilder, nå er fylt med repetative bilder.

Nå må vi ta oss sammen! Det finnes bedre måter å gi verdi i kanalen på!

 

#resonatenor
Vil du følge med? Velg din favoritt (eller flere):
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.


1 Comments

  1. Pingback: Instagram-eksempel til etterfølgelse: Ingrid_blafre | Resonate

Legg inn en kommentar