@ vs. # / 4 punkter til riktig bruk av #hashtag og @brukerkonto

Denne bloggposten er i utgangspunktet skrevet for å dele med de som har deltatt i kurs og workshops, fordi det er ingen tvil om at folk er forvirra når det kommer til bruk av @brukerkonto og #hashtag – og det forstår jeg godt. Jeg er forvirra selv, og  bruker det ikke alltid riktig selv, men har 4 punkter som kan være greie å huske:  

Bruk @ når du snakker til/med noen
Bruk # når du snakker om noe

Bruk @ når du ønsker å gi trafikk 
Bruk # når du ønsker å få trafikk 

 

Fire punkter = fire eksempler
1. Du er på konferanse og merker at foredragsholderen smatter mye. Du tenker at vedkommende trenger vann, og du ønsker å bruke Twitter til å si ifra om at vedkommende må få et glass vann. Det er i utgangspunktet en veldig fin gest, men vil du egentlig at alle skal se det?

At denne personen trenger vann er ikke interessant for alle som følger #, men det er veldig interessant for de som styrer konferanse-brukerkontoen, @, – derfor skal du bruke @. Da slipper du å forstyrre alle som er interessert i faget, men får sagt ifra til de som kan gjøre noe med saken.

2. Du er på en konferanse, og vil at din Twitter eller Instagram-konto skal gi verdi til de som følger deg, samt til alle som ikke er på konferansen. Referer gjerne da fra foredragene og bruk # for å nå ut til nye brukere og samtidig markere at du snakker om et spesifikt tema. På denne måten når du også ut til nye potensielle følgere – og er innholdet ditt da godt, så vil det bidra til at du får nye følgere.

Godt delt innhold i sosiale medier på konferanse er en av de metodene jeg bruker for å finne nye, interessante mennesker å følge, og det fungerer hver eneste gang. Har også vært helt alene på konferanser og blitt kjent med folk først digitalt og så hilst på og snakket med etterpå, fordi folk deler mye interessant. Anbefales!

3. Du ønsker å vise fram og framsnakke folk og kontoer du liker, sånn at de som følger deg får tips om nye, interessante kontoer å følge. Dette gir merverdi for alle parter når du anbefaler gode ting. Da bruker du @. Du kan bruke # i tillegg, men det er @ som er avgjørende fordi du ønsker å sende trafikk til vedkommende.

Eksempelvis anbefaling om å følge @kvitterpod på Instagram i denne posten.

4. Du ønsker å få trafikk – og la meg presisere med en gang at dette må gjøres med måte, og med presisjon og bevissthet, ellers kan du få fullstendig motsatt reaksjon, og det finnes det mange eksempler på (en av de mest horrible er Celeb Boutique hashtagbruk i Aurora-skytingen). La oss si at du, som meg, ikke hadde muligheten til å være med på Gulltaggen i år. Du vet at mange bruker #gulltaggen, og at mange følger med. Du vet at disse menneskene følger med fordi de enten er på eventet eller fordi de er interessert i digital markedsføring. Det er hovedårsaken til at du må holde seg til innhold som gir alle som følger # verdi.

Gjorde et forsøk på dette med en post på Instagram i dag, og vet ikke helt hvor mye verdi dette gir til alle som følger hashtaggen eller meg, men pleier å prøve ut ting på egne kontoer for å kunne gi bedre råd. La helt bevisst inn et element av fag som de som er på Gulltaggen kunne kjenne igjen, og som potensielt er nyttig for de som ikke er på Gulltaggen. Denne Instagram-posten ble ikke krysspostet til Twitter, fordi det ikke er relevant for de som følger @resonatenor på Twitter (rent fagfokus på Twitter – hverdagslivfokus med faglige elementer på Instagram). Dette førte til synlighet på et event jeg ikke deltok på og nye følgere, fordi jeg brukte # istedenfor @.

bruk av hashtag vs brukerkonto

 

Håper dette bidrar til å gjøre livet litt enklere når du skal velge @ eller #. Om du har flere eksempler, eller ønkser å utdype må du gjerne skrive en kommentar – og har du spørsmål, svarer jeg mer enn gjerne. Sammen er vi dynamitt!

 

[instapress userid=»resonatenor» piccount=»6″ size=»90″ effect=»0″] #resonatenor
Vil du følge med? Velg din favoritt (eller flere):
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.


Legg inn en kommentar