En bransjekollega jeg er stolt av å kjenne: Caroline Meier

Jeg har lenge tenkt på hva jeg skal fylle bloggen til Resonate med, og nå har jeg i hvert fall én månedlig spalte på plass. Bransjefolk jeg er stolte av å kjenne – som kanskje ikke så mange har hørt om. Det er best å sparke det i gang med noen jeg virkelig både beundrer faglig og personlig – som jeg rett og slett er stolt av å kjenne. Hun har skjønt at man skal bygge genuine relasjoner, ikke nettverk.

Det startet på en mediebyrå-samling i mai 2013, på Gimle Kino. Caroline Meier og Deadline Media hold et fantastisk case-foredrag om Herr og Fru Knutsen. Vesterålskraft ikke hadde penger til å markedsføre filmen under, ergo måtte fokuset snus sånn at filmen om Vesterålskraft var belønningen for at folk engasjerte seg i kampanjen. Ved å bruke en lokal skreifiskehelt som folk heiet på, en Angelina Jolie-lookalike, presse og sosiale medier fikk man en hel region til å engasjere seg i hvem skreifiskeren skulle gifte seg med. Det endte med premierefest hvor NRK og lokalbefolkningen stilte opp i kø for å få billett. Billetten ga tilgang til å se en reklamefilm om skreifiskeren Marius Knutsen og hans kone «Angelina Jolie». Et vesterålsk epos om å ha alt i boks – eller altibox. (Mer om caset her.) En del av historien er derfor denne reklamefilmen. Vel verdt å bruke 1 minutt og 35 sekunder på.

 

Så. Caroline og Deadline Media-gjengen holdt foredrag med fokus på hvor tøff kunden var som gjennomførte, og hvor kule folk var som engasjerte seg i filmen. De takket rett og slett Vesterålen for suksessen. Rett etterpå traff jeg dem i fojaeen på Gimle Kino – og jeg klarte ikke å lav være å si hei, og takke for et glitrende foredrag. De inspirerte fra Gimle Kino til Vesterålen til Hollywood, til hvor enn Angelina Jolie befinner seg. Caroline og jeg knyttet deretter kontakt på Linkedin og Twitter – så Facebook. Helt siden den gang, har hun og Deadline Media inspirert ved metodene de jobber mot og rådene de gir.

Jeg digger miljøet i Oslo og området rundt – og jeg lærer nye ting hver dag. Samtidig lærer jeg mye av alt som skjer utenfor Oslo – som i Vesterålen. Det som trigget denne bloggposten var et Instagrambilde, hvor jeg spurte om bedrifter bør følge folk tilbake eller ei. Vesteraalens (fiskeboller, red. anm.) kommenterte med stor entusiasme, og jeg ble umiddelbart interessert. Tankene vandret videre til Caroline – hun måtte jo være involvert i fiskebollekjærlighet. Derfor spurte jeg om hun hadde noe med Vesteraalens fiskeboller å gjøre – hvorpå hun sa hun hadde hatt kurs med dem dagen før, og gitt dem følgende råd:

«Ikke vær så redd for å være folk i sosiale medier! Snakk fra milten som om du snakker til din blivende svigermor/svigerfar!»

For et fantastisk råd! Caroline utdyper: «Jeg tror mer på å skape entusiasme hos kunden, enn å skape frykt for å gjøre feil. Man sier unnskyld om man gjør feil, og prøver så godt man kan. Man skal oppføre seg som om man er hos svigermor og svigerfar. Akkurat passe morsom, og vise at man tar ansvaret alvorlig.»

Og akkurat det gjør Vesteraalens på Instagram. Ekte – troverdig – sjarmerende – glimt i øyet. Om det er verdiene deres vet jeg ei, men jeg liker dem – og jeg følger med glede fiskeboller og #fiskebollekjærlighet på Instagram.

Hva er lærdommen? Sitatet fra Caroline er det første du skal lære: Ikke vær så redd for å være folk i sosiale medier. Det støtter jeg helt og holdent. Uansett hva verdiene til firmaet ditt er, så vil jeg si at du bør være troverdig, genuin, relevant – og du bør smile når du poster og kommenterer. Du vil bli gjennomskuet om du prøver å bygge nettverk og ikke relasjoner.

Derfor bør du si hei til Caroline, og ta med deg rådet hennes inn i uka, måneden og året.

caroline meier deadline media

Caronine Meier, @jegmaaingenting

 

 

[instapress userid=»resonatenor» piccount=»6″ size=»90″ effect=»0″]

#resonatenor
Vil du følge med? Velg din favoritt (eller flere):
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.


Legg inn en kommentar