Case: Sosiale medier og event på Mediekonferansen

For et par uker siden var jeg i Gøteborg, på Mediekonferansen. Jeg er så glad i gjengen som står bak og deltar på akkurat denne konferansen, så det er et av årets høydepunkter. Har jobbet med sosiale medier for Mediekonferansen i 4 år, og fikk jobbe med det samme i år igjen.

Jeg har tidligere delt hvordan vi jobbet med innhold i månedene før konferansen – og nå vil jeg dele litt om hvordan jeg jobbet under og etter konferansen. Å jobbe med sosiale medier «live» krever en litt annen tilnærming enn vanlig hverdagsjobb, og det er en krevende jobb å finne den berømte balansen mellom for mye og for lite innhold.

Fire hundre faginteresserte og feststemte konferansedeltagere, faglig sterke og godt presenterte foredrag, sprudlende og kreative konferansierer, forberedte og dyktige komiteer, sponsorer og samarbeidspartnere – det har blitt lagt ned et imponerende stykke arbeid av alle involverte.

Undertegnede brukte både Instagram, Twitter, Google+, Linkedin og Facebook under konferansen. I fjor traff jeg en fin gjeng fra TV3 på samme konferansen – og i år er de kunden min. Det fortjente en hyggelig statusoppdatering:

 

Fordeling av innhold basert på konteksten til kanalen: Instagram, Twitter, Facebook, Tagboard og Storify

Vi valgte å bruke Instagram og Twitter til bilder og tekst i øyeblikket – Facebook til langsiktig kommunikasjon – Tagboard til å vise hva som ble delt underveis – og Storify til å oppsummere det hele. Budsjettet til brukerkontoer er 0,-, og det samme gjelder annonsering – vi har ikke brukt penger på annonsering i sosiale medier denne gangen fordi innholdet viste seg å spre seg uten betalt annonsering. Litt interessant i denne konteksten, siden konferansen handlet om adferd for mennesker, merkevarer og medier.

Facebook
Vi hadde en langsiktig plan for Facebook fra mange måneder i forkant av konferansen til langt etter, som du kan lese mer om i bloggposten Facebook-case: organisk reach på + 50% på Facebook-oppdateringer. Facebook har hele veien vært basert på et ønske om at folk skal klikke Liker på siden fordi de ønsker å følge den og fordi de finner oppdateringene relevante, underholdende, nyttige eller engasjerende.

Under konferansen brukte vi Facebook til en og annen faglig oppdatering, ellers praktiske opplysninger, om neste års leder og til å poste bilder fra dagene og kveldene. Bildene ble tatt av en profesjonell fotograf som visste hvilke type bilder vi ønsket. Uten denne fotografen, ville innholdet på Facebook ikke vært i nærheten av det det ble.

Se kontoen her: www.facebook.com/mediekonferansen

Har en dyktig fagkollega og kompis, @torstein77, som alltid sier at man ikke kan diskutere med fakta. Derfor:

Hvor mange har postene på Facebook nådd ut til? Vi har økt fra 888 likes ved oppstarten, til 1046 i dag. Antall likes har ikke vært noe mål i seg selv - mens høy rekkevidde har vært et mål. Her ser du hvor mange vi nådde ut til under og etter konferansen. Toppen på 11.019 mennesker, er bildealbumene.

Hvor mange har postene på Facebook nådd ut til? Vi har økt fra 888 likes ved oppstarten, til 1046 i dag. Antall likes har ikke vært noe mål i seg selv – mens høy rekkevidde har vært et mål. Her ser du hvor mange vi nådde ut til under og etter konferansen. Toppen på 11.019 mennesker, er særlig grunnet bildealbumene (se detaljer her: http://www.resonate.no/wp-content/uploads/2013/11/hva-vil-folk-se-på-facebook.png)

Twitter og Instagram – det vi delte fra @mediekonferanse 
Vi brukte Twitter (mye) og Instagram (bittelitt – veldig ferskt). Twitter ble brukt til å både lage et live-referat fra foredragene og gi praktisk informasjon med mål om å skape buzz både på konferansen og i ettertid. Det var ikke mange som tvitret fra #MK2013, men de tweetsene som kom var i all hovedsak fokusert på fag, og var gode. Instagram ble brukt til noe av det samme, men aldri med samme budskap som på Twitter.

Live-tvitring ble gjort av undertegnede med god hjelp fra eventbyrået 360 grader Events & Locations (som forresten er et eventbyrå jeg trygt og varmt kan anbefale – fantastisk dyktige, stabile og kunnskapsrike folk). Samme med Instagram – de bildene som ble postet noe sporadisk der, ble tatt og postet av undertegnede (er ikke helt fornøyd med Instagram-aktivitete selv, men det var en spontan test-aktivitet, mens Twitter var planlagt). Tror jeg tør påstå at å live-tvitre på denne måten er relativt krevende, og jeg krysser fingrene for at foredragsholdere og konferansierer er sitert korrekt.

Kontoen heter forresten @mediekonferanse fordi vi ikke har plass til n i brukernavnet på Twitter, og vi ønsket å være konsekvente og bruke samme navn på Twitter og Instagram fordi en del mennesker poster direkte til Twitter fra Instagram.

 

Twitter og Instagram – fasilitere til deling fra andre #MK2013
Vi ønsket at deltagerne skulle kunne poste ting fra arrangementet som vi senere kunne plukke opp – og for å få til det måtte de vite hvilken hashtagg vi hadde valgt. Veldig tidlig begynte vi å kommunisere #MK2013, og det ble etter hvert til og med et muntlig begrep. #MK2013 ble kommunisert på alle flater, og vi endte på 223 tweets og en hel haug med Instagrambilder (den hashtaggen blir brukt av andre også, så har ingen eksakte tall, men vi snakker flere hundre).

 

Tagboard
Underveis i konferansen brukte vi tagboard.com/MK2013 for å samle og vise fram alle tweets, Instagrams, FB-hashtags etc. som var merket med #MK2013. Hotellet var så kule at de faktisk viste #MK2013-tagboardet på informasjonsskjermene sine – i tillegg til at de i ny og ne ble vist på konferansens storksjerm. Vi valgte å ikke ha dette på skjermen kontinuerlig da vi av erfaring visste at aktiviteten i sosiale medier gjerne ville vært sentrert rundt noen få mennesker, og at folk kan synes det er ubehagelig.

 

 

 

Storify
Jeg blir litt lei meg når poster i sosiale medier forsvinner etter et live-event, så i år som i fjor valgte vi å oppsummere all aktivitet i sosiale medier med Storify. Storify er et fantastisk verktøy som lar deg samle, organisere og tilgjengeliggjøre aktivitet i sosiale medier etter arrangementer. Les det aller meste som skjedde på #MK2013 her.

Storify Mediekonferansen 2013

 

 

Det er i hovedpunktene – i tillegg ble det gjort en del utprøvinger i sammenheng med neste års konferanse og andre arrangementer – hvis man ikke prøver, får man jo aldri vite hva som fungerer. Hvis du har noen tips til live-sosiale medie-aktivitet, er det topp om du deler i kommentarfeltet!

#resonatenor
Vil du følge med og få oppdateringer om sosiale medier først? Velg din favoritt (eller flere):
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

 

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.


2 Comments

  1. @torstein77

    Interessant post! Spennende å lese om strategien bak en slik satsing på sosiale medier for en event/konferanse. Mye overførbart til tilstedeværelse for bedrifter i sosiale medier for øvrig. Dessuten veldig hyggelig å bli nevnt i forbindelse med min viktige kjepphest om fakta. Fakta dreper nemlig enhver «synsete diskusjon» – og det er jo spesielt viktig når temaet er sosiale medier ;)

  2. ingvild

    Så hyggelig å høre, Torstein! Det er helt sant at mye er overførbart til bedrifter for øvrig. Glad du har gjort meg så bevisst på fakta, fakta, fakta – synsing kan noen andre drive med. :)

Legg inn en kommentar