Ikke lik siden min på Facebook!

Jeg vil helt oppriktig ikke at du skal like Facebooksiden til Resonate dersom du ikke er interessert i hva som skjer der. Hvis du er fullstendig likegyldig til sosiale medier, jobbhverdag, digital markedsføring, tips og triks, hvem som er på kurs og foredrag og hva de lærer, men fremdeles er min venn og føler deg forpliktet til å «like» så kan jeg med dette berolige deg og si med hele mitt hjerte: Jeg synes det er helt ålreit at du ikke liker. 

Akkurat nå er jeg i USA på studietur (du kan ikke helt tilfeldig følge reisa på Instagram og Facebook) – og så langt har det vært veldig lærerikt, og det har satt dette med likes i perspektiv. I går var jeg hos Snapchat, og i dag har jeg vært på UCLA, og nå skal dere få høre.

Lite er mer irriterende enn å bli prakket på noe man ikke er interessert i – uansett om man rusler på gata og det er omega3-selgere, er hos frisøren og frisøren mener du bør farge grå hår eller er på Facebook og har venner som jobber med et eller annet artig. Om jeg ber deg om å like noe du ikke kunne brydd deg mindre om, noe som fører til at jeg potensielt dukker opp i nyhetsfeeden din 2-3 ganger i uka (i hvert fall i starten, helt til Facebooks algoritmer fører til at ditt uengasjerte forhold til min side gjør at du slettes ikke ser mer til postene mine), så burde du nesten fått julegave i belønning.

Og når jeg sier julegave, mener jeg ikke iPad.

Når noen klikker Liker på din Facebookside, kommer du i potensielt i nyhetsfeeden til folk. Det er konseptet. De klikker Liker – du får lov til å vise deg fram. Nyhetsfeeden er stedet hvor mange snakker med venner, bekjente og sider de er interessert i, om temaer de er interessert i. Schmack midt inni der kommer innholdet ditt.

For mitt vedkommende betyr det mye mer å ha 50 likes som er interessert og engasjert enn 500 som irriterer seg når Resonate dukker opp. For deg som drifter en Facebookside, betyr dette at du bør ha en bevissthet rundt innholdet du deler og hvordan du håndterer henveldelser som kommer inn.

Hvis du har fått 10, 100, 1000 eller 10.000 mennesker til å klikke Liker på siden din og dermed gitt deg tilgang til deres nyhetsfeed, så bør du være bevisst på hva du gir disse menneskene. En gjennomsnittelig Facebookbruker har opplyst i TNS Gallups Interbus Q3 2013-undersøkelse å ha klikket Liker på 7 Facebooksider. Sju stk. Hvis du er en av disse sju, er du jaggu heldig. Verdsett det.

Kanskje merverdi er underholdende poster, kanskje det er informative poster, kanskje det er å spørre om noe du reelt lurer på og kan gjøre noe med, kanskje merverdien er å øke kunnskap, kjennskap eller helt andre type poster. Kanskje merverdien er en blanding av alle sammen?

Jeg vet ikke hva du tenker, men jeg er helt sikker på at dersom du ikke har lyst til klikke Liker på Facebooksiden til Resonate, så skal du med veldig lett hjerte få lov til å slippe nettopp det.

 

[instapress userid=»resonatenor» piccount=»6″ size=»90″ effect=»0″]

#resonatenor
Vil du følge med? Velg din favoritt (eller flere):
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.


5 Comments

  1. Bjørn Are Solstad

    Veldig sant, og jeg er så enig. 

    Dette med Facebook liking skal man faktisk være svært forsiktig med i forretningssammenheng, for det kan fort slå dårlig ut. Jeg strever mye med å få kunder til å skjønne at dette med liking ikke er en avisannonse, men noe som krever en viss innsikt og forståelse for hvordan mediet fungerer for å kunne dra nytte av det. 

    Jeg foretrekker også få men gode likere enn en masse folk som interesserer seg midt på ryggen hva jeg har å fortelle om. 

  2. Ingvild Moen

    Tusen takk for interessant kommentar, Bjørn Are.

    Det må nevnes fra min side at det er forskjell på store merkevarer og bedrifter som jobber for å nå ut til «alle» og få rekkevidde på budskapet sitt og lille Resonate – hos mange store teller antall likes mer da det gor økt rekkevidde på sikt, men kvaliteten på likerne og innhold som er tilpasset konteksten Facebook er fremdeles essensielt for å få sving på ting. 

  3. Vanessa

    Bra og interessant innlegg! Men hva betyr f.eks 100 liker siden og 200 snakker om dette? Er ikke det positivt? Bedre med færre som er oppriktig interessert og mer engasjement enn mange likere og null engasjement? Hvis det er det det betyr da, er usikker på alle disse tallene Facebook kommer med…? Ser ut som du er på en gøy oppdagelsesferd, -kos deg!

    Vanessa :)

  4. ingvild

    200 snakker om og 100 liker betyr at man har mer engasjement enn følgere, som kan være både bra og ikke så bra. Det kan bety at folk gjerne interagere med siden, men ikke nødvendigvis ønsker å følge den (noe som gjerne skjer med sider som har betalt annonsering på poster, eller tagger mennesker og dermed kommer ut i nyhetsstrømmen til flere mennesker som ikke liker siden.

    Snakker om er antallet som har interagert med siden de siste 7 dagene (likt, kommentert, delt etc) – og å ha et høyt snakker om er bra så lenge det de snakker om er relevant for bedriften. :) 

  5. Vanessa

    Takk for oppklarende svar Ingvild! Men vi vil jo ha flere likere til siden også, og siden det ikke er så mange som vet hva vi driver med – videoblogging, video og sosiale medier derav så kan det jo ta tid før folk vet om det liker det eller ikke… Foreksemper på multimedia studiene i Australia lærte vi at vi må fortelle folk hva de vil ha, og det er jo litt sant fordi det kommer nye medier -sosiale medier hele tiden, og jeg ihvertfall vet om mange som Aaaaaaaaaaaaaaaldri skulle ha mobiltelefon eller facebook, det var jo bare tull! Og nå kan de jo ikke leve uten ;) Så markedet og forbrukerne forandrer mening og utvikler nye produkter i takt..

Legg inn en kommentar