Facebook-case: organisk reach på +50% på Facebook-oppdateringer | Mediekonferansen

Gjennomsnittelig når en Facebook-post ut til ca. 15,8% av de som har klikket Liker på en Facebookside (kilde: Facebook). På Mediekonferansens Facebookside, når vi ut til 50% og oppover – organisk – på grunn av godt, gjennomtenkt innhold. Dette er en casebasert bloggpost med konkrete eksempler, forhåpentligvis skrevet på en lettfattelig måte. Hvis du har spørsmål, er det bare å skrive i kommentarfeltet.

Mediekonferansen er indirekte av grunnene til at Resonate er blitt til. Gjennom Mediekonferansen de siste årene, har jeg fått et veldig godt og interessant bransjenettverk. Menneskene jeg har møtt i mediebransjen har vært veldig verdifullt, både for faglig påfyll og #kulekunder. Mediekonferansen var et av de første prosjektene Medialight gjorde (mens jeg var lærer), takket være Maria Aas-Eng som var framoverlent og mente at sosiale medier og konferanse gikk hånd i hånd allerede i 2010, og dermed spurte oss i Medialight om vi ønsket å være med.

I år fikk Resonate det ærefulle oppdraget, og det ble lagd en helhetlig plan som strakte seg måneder i forkant av konferansen, fordi historiene er mange og menneskene bør vises fram. Teorien min er at folk er på Facebook for å prate om og med folk. Planen har fungert, og Facebooksiden når stort sett ut til minst 50% av de som liker oss på Facebook (per i dag 974 mennesker – da vi startet hadde vi 888, og vi har ikke brukt en eneste krone på annonsering) – og konferansen var utsolgt uker før den går av stabelen.

Skal nå gå nærmere inn på hvorfor planen ble som den ble. Kan røpe at vi styrte unna «klikk Liker hvis du gleder deg» – og at enkelte av postene er veldig lange til tross for at tallene viser man får mest engasjement på poster som er under 80 tegn.

0 generelt overblikk mediekonferansen facebook statistikk

 

Det er en leken gjeng med mange personlige kontakter som står på for å arrangere Mediekonferansen for Mediaforum hvert år.  Jeg fikk full frihet til å legge planen sammen med hovedkomiteen, og vi valgte
1. Leken, personlig tone som gjenspeiler oss som står bak og stemningen på konferansen.
2. Mennesker og ansikter på alle bilder som ble postet, istedenfor logoer. Dette var både for å øke rekkevidden til postene (da mennesker skaper mer engasjement enn logoer), men også fordi i konteksten Facebook, så handler det tross alt ikke om oss som konferanse – men folks forhold til oss som konferanse. I tillegg førte dette til at vi kunne tagge menneskene og dermed nådde ut til deres nettverk i tillegg til de som likte siden fra før.

I juni, dro deler av gjengen til Gøteborg for å planlegge deler av konferansen, og to konfransierer var med. Vi benyttet muligheten, og tok bilder av konfransierene på hotellet – og presenterte dem noen dager etterpå. Det ble nogenLunde (konfransierene heter Lunde til etternavn, begge to) bra engasjement av dette, og vi nådde ut til langt flere enn de som likte oss:

2 mediekonferansen lekne adferd facebook
Litt senere postet vi altså bilde av Aina Lemoen Lunde og Geir Lunde – årets konfransierer, et bilde som også ble tatt i Gøteborg. Når jeg poster bilder av mennesker på Facebook, poster jeg bildet, venter så noen timer, og så tagger jeg menneskene i bildet. Dette sørger for maksimal spredning over størst mulig tidsrom. (NB: Husk alltid å sjekke med de du poster bilder av at det er ok.)
2 konfransier mediekonferansen aina lunde geir lunde

 

En av grunnene til at konferansen lar seg gjennomføre, er gode sponsorer. Noe av det sponsorene får tilbake, er oppmerksomhet i digitale kanaler. «Nordea sponser Mediekonferansen» med Nordea-logo gir veldig lite både engasjement og synlighet – derfor ba vi alle sponsorene om å sende oss bilde av en eller flere representanter i bedriften, og svare på to spørsmål om sponsoratet og konferansen. Her ser vi Paal Sprakehaug, markedsdirektør i Nordea.

Å hente inn bilder og informasjon om sponsorene på denne måten er tid- og ressurskrevende, men det er definitivt verdt det da sponsorene får merverdi i form av stort engasjement rundt sponsoratet både i forkant av konferansen og under konferansen.
3 nordea mediekonferansen sosiale medier

 

Alle sponsorer som sendte oss bilde og tekst fikk en egen post på Facebooksiden, og jeg fikk frihet til å skrive tekster som passet til konteksten der og da:

5 dagbladet mediekonferansen reach facebook

 

Små og store milepæler ble behørig nevnt og feiret – igjen med menneskene i fokus. Anita Lønningen Bassøe, som er leder for konferansen, inviterte hovedkomiteen og sentrale bidragsytere opp til hjemmet sitt i Holmenkollen da fagprogrammet var lansert. Dette gikk ikke upåaktet hen, ei heller på Facebook:

4 kontekst facebook mediaforum sosiale medier

 

Det er en sprek og uredd gjeng som jobber med konferansen, deriblant Adina Broady Aasebö, faglig leder. Adina jobber til daglig i Aller Future Lab, og hun inviterte meg til kaffe og fagprat i juli. Samtidig bestemte vi oss for å både teste Instagramfilm, og sjekke om målgruppa var interessert i video på Facebook nesten 4 måneder før konferansen.

1 adina broady aasebo mediekonferansen fag mediaforum

 

Første posten ble postet i april 2013, og konferansen går av stabelen nå i slutten av oktober. Vi har presentert hovedkomitten, fagkomiteen, sponsorer, fagprogrammet – og samarbeidspartnere, for eksempel undertegnede:

6 mediekonferansen ingvild Moen sosiale medier facebook

 

Mediekonferansen er en faglig møteplass, og foredragsholdere/temaer fikk også egne poster. Disse nådde ut til ca. 50 % av de som følger oss.

9 jonathan from spotify mediekonferansen facebook

 

På Mediekonferansen deles også Mediestrategiprisen delt ut, og Ronny Kjeserud, Henrik Habberstad og Sindre Holme dukket opp i nyhetsfeeden to ganger for å prate litt om prisen.

10 mediekonferansen ronny sindre henrik mediestrategiprisen

 

Jeg gjentar til det kjedsommelige at vi som bruker Facebook som plattform er nødt til å tilpasse budskapet vårt til konteksten Facebook. Generelt sett er ikke folk på Facebook så innmari interessert i å se en og annen logo fare forbi i nyhetsfeeden – men de bryr seg om mennesker de kjenner, om seg selv og om nettverket sitt. Siden årets konferanse handler om nettopp adferd, var det gøy å få prøve ut en litt annerledes handlingsplan for Facebook for konferansen.

Apropos logo. Jeg bryr meg veldig mye om logoen til Resonate, jeg elsker den faktisk, og blir ikke mindre stolt når den befinner seg sammen med disse logoene. Makan.
11 sponsorer og samarbeidspartnere mediekonferansen

 

 

#resonatenor
Vil du følge med og få oppdateringer om sosiale medier først? Velg din favoritt (eller flere):
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.


4 Comments

  1. Liv-Inger

    Hei!

    Strålende case! Supert at du deler. 

    Du skriver at man bare må spørre om man har spørsmål. Så da gjør jeg det. ;-) Kan du si noe om vurderingen page versus event på Facebook for denne konferansen? Hadde du gjort samme vurdering om konferansen ble holdt av en ren konferansearrangør? Hadde du i så fall valgt egen side for konferansen, eller kjørt all posting fra konferansearrangørens egen FB-side? 

    Liv-Inger :-)

  2. ingvild

    Glad du spør, Liv-Inger! 

    Vi har et event også: https://www.facebook.com/events/436607643121839/?ref=5 – som ble opprettet med FB-siden som avsender i juni. Så fort det var opprettet, inviterte vi relevante bransjekontakter, og sendte ut eventet til de som sto på deltagerlisten i tilfelle de ønsket å vise Facebook-nettverket sitt at de skulle på konferansen.  

    Vi har vært veldig, veldig bevisste og varsomme på poste-frekvens inne i selve Facebook-eventet. Dette er fordi folk får varsel/notification hver gang avsenderen oppdaterer et event eller skriver en post i et event. Teorien min er at et varsel er mer støyete for folk flest enn en oppdatering som dukker opp i feeden, og siden vi hadde så mye innhold vi ønsket å poste over så lang tid, vurderte vi at det ville bli veldig masete å få alt dette som varsler hver gang.

    Om jeg hadde gjort samme vurdering dersom konferansen ble holdt av en ren konferansearrangør? Strålende spørsmål! Jeg vet faktisk ikke – det kommer an på ressursene til den som skal gjøre jobben. Med så mye innhold som skal koordineres, hentes inn, sorteres, skrives og postes, krever det en del tid og fokus. I tilfeller der man ikke har hatt dedikerte som jobber med sosiale medier for et arrangement, har jeg tidligere rådgitt å bruke Facebook-event fra FB-siden til konferansearrangøren + en og annen oppdatering fra konferansearrangørens FB-side. Man har slitt med å få så mye engasjement og spredning da, men det har også fungert. 

    Mediaforum som står bak konferansen har en egen FB-side også. Denne styrer de selv, og der poster de alle arrangementene som er relevant for Mediaforum, ikke kun Mediekonferansen. 

    Håper det hjelper, hvis ikke er det bare å spørre mer. :) 

  3. Pingback: Case: Sosiale medier og event på Mediekonferansen | Resonate

Legg inn en kommentar