Om inspirerende møter – 3 tips til alle gründere

Jeg måtte vente litt med å skrive dette innlegget for å ikke være nyfrelst. Målet  med å ha en egen firmablogg, er å dele matnyttig innhold om tre emner: sosiale medierdigital kommunikasjon og gründerliv. Ikke rent sjelden treffer jeg inspirerende mennesker gjennom jobben, og et spesielt møte vil jeg dele med dere. Dette er menneskene bak Fuglekassa, og diverse fantastiske stunts i sosiale medier. Må nesten ta med en favoritt:

 

Gerd, strategi- og markedssjef i Dipper, inviterte på en uformell kaffe i Dippers erverdige lokaler i Oslo sentrum i august. Cecilie, daglig leder og ODA-pris 2013-vinner var også innom, og mellom disse to finner du ekte engasjement. Forresten, du finner det ikke bare mellom disse to, men blant alle jeg møtte der. De elsker det de gjør, og når de sier at de kjemper for småbedriftene, stemmer det.

Vi skulle egentlig prate om sosiale medier, men vi endte opp med å prate nesten like mye om gründerliv og SMB-markedet. De hadde faktisk så mye engasjement at jeg valgte å bli Dipper-kunde der og da – og etter møtet var jeg så inspirert at jeg landet på tre ting som er helt essensielt dersom du skal klare deg som gründer:

1. Elsk det du gjør. Uten ekte engasjement, kommer du ikke langt. Det skinner gjennom dersom du ikke er engasjert – og har du ikke tro på dine egne ideer, hvordan skal du da få andre til å få tro på dem?

2. Heispitchen. Forklare kort og konsist hva du gjør og hvordan den du møter kan få nytte av å kjenne deg. Hva er du god på, hva leverer du, hva slags inntrykk skal folk sitte igjen med av deg?

3. Fokuser på det du er god på. Dersom du bruker dobbelt så mye tid på regnskap enn en regnskapsfører ville gjort, betyr det at du har mye mindre tid til å gjøre det du er god på. Dette handler om opportunity cost – og det kan du lese mer om hos theodormarinius.com.

Dipper-damene Cecilie og Gerd har flere gründertips på lager, du kan lese alle her. Min favoritt er:
Skaff deg en mentor. Cecilie sier: – Tenk på hvem som er helten din og inspirerer deg. Selv ringte jeg styreformann i Merkantil Data og Hands, Riulf Rustad, da jeg startet opp SaveIT i 2002. Jeg overtalte han til å ta en kaffekopp med meg, og siden har vi fulgt hverandre. Nå er vi hverandres mentorer og dønn ærlige sparringspartnere. Det har hjulpet meg enormt.
Har du flere tips til gründere på lager? Del gjerne i kommentarfeltet!

 

Vil du følge med og få oppdateringer om sosiale medier først? Velg din favoritt (eller flere): 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev 

[instapress userid=»resonatenor» piccount=»6″ size=»90″ effect=»0″]

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.


2 Comments

  1. ingvild

    Så hyggelig å høre, Kristin!

    Det er litt vanskelig å forklare, men jeg bare kjenner på magefølelsen at de mentorene jeg har er de riktige for meg. Mine to kjennetegnes ved at de alltid er ærlige, at de setter meg på plass når jeg er usikker/skråsikker, og at det er en gjensidig respekt og ønske om at hverandre skal lykkes. Det er noen jeg alltid kan ringe (men som jeg ikke nødvendigvis ringer så ofte), og som jeg vet hvor er. Felles verdier er også essensielt for min del – at de stiller samme krav til seg selv som til meg. Det er ikke alltid de sier det jeg vil høre, men de ser ting utenfra og ser ofte ting klarere enn jeg selv gjør. De pusher. 

    Personlig har jeg vært heldig og møtt mine to gjennom jobben (faktisk begge to gjennom to ulike konferanser: Mediekonferansen og Social Media Days), og jeg bare visste at de var riktige mentorer for meg. Den ene tok jeg kontakt med og booket møte med (og sa rett ut at jeg ser opp til vedkommende og spurte helt åpent og ærlig om råd), den andre bare falt det naturlig med. Vet ikke om dette hjelper deg, men håper det. :)  

Legg inn en kommentar