Telefonselgere som selger Facebooksider

Denne bloggposten ble opprinnelig skrevet for Medialight i februar 2011.

Å være selvstendig næringsdrivende innebærer å få en del “fantastiske” tilbud, og i dag ble jeg oppringt av en fyr som mente at jeg burde få bedriften min aktiv i sosiale medier, og med sosiale medier mente han Facebook. Artig, tenkte jeg – siden jeg jobber med dette. Duden påsto at han hadde et uslåelig tilbud, og at jeg bare måtte slå til.

Jeg spurte hvor han hadde funnet nummeret mitt, og han fortalte at han fant det via nettsiden. Greit nok det, men på nettsiden har jeg lagt inn en slik social plugin:

 

Men aktiv på Facebook måtte vi være, denne boksen hadde ingenting å si, mente han (merk: denne boksen betyr at vi har en Facebookside).

Duden påsto at vi kom til å øke omsetningen vår med 40 % ved å få oss en Facebookside. Spurte så hva de skal gjøre for å rekruttere folk som liker siden, og da sa de at det ville gå helt av seg selv – “viralspredning, vet du”. Ville de lage en fane med f.eks. kontaktskjema, eller andre type faner med designelementer eller noe annet? Nei, men de skulle laste opp et profilbilde for meg. Strategi? Nei. Plan? Nei. Hva man skal gjøre etter den har blitt lagd? Vet ikke. Prislappen? 11.900,- for å opprette siden (uten faner, design, noe annet). Da jeg kommenterte at prisen var stiv, sa han at han til nød kunne gå ned til 9.900,-, men da hadde de nesten ingen fortjeneste.

Jeg spurte om jeg kunne gjøre jobben selv, og det sa han at det ikke er mulig. Da jeg sa jeg ikke var interessert, begynte han å snakke om hvor viktig det var å være til stede og at jeg nærmest var dum som ikke ville slå til på det gode tilbudet.

Hårreisende, spør du meg! Hvis han ringer deg og tilbyr Facebooksider til 11.900,-, så si ifra, så skal jeg lære deg å gjøre det selv. Så mye misliker jeg slike luringer.

 

Vil du følge med og få oppdateringer fra firmaet først? 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.


Legg inn en kommentar