4 råd om #hashtags nå som det kommer på Facebook

Det er bekreftet at hashtags kommer til Facebook, og at noen brukere fikk det allerede i går. Det vil bli rullet ut til flere de kommende ukene. Fra før kan du bruke hashtags på bl.a. Twitter, Instagram, Pinterest, Google+ og Linkedin, så det sier seg selv at det er på tide at bedrifter har en konsekvent og gjennomtenkt bruk av hashtags. Jeg bruker #resonatenor bevisst (og brukerkonto @resonatenor).

Hashtag-bonanza er en dårlig strategi, har derfor følgende råd:

1. Ikke bruk så mange hashtags i en oppdatering eller på et bilde som mulig. Been there, done that, og det er ikke bra. Tall fra Buddy Media viser at 1-2 hashtags per tweet holder (med mer enn 1-2, så man en nedgang i engasjement på 17%. Kilde. Dette gjelder Twitter, men vil nok også gjelde FB og G+. På Instagram er det flerer forhold som spiller inn, utdyper det under).
#hashtagtips #tips #instatips #twittertips #fbtips #facebooktips #some #sosialemedier #instahashtag #tweetehashtag #hashtagram #instamoment #hotstuff #hashtagthat #tweetstatag #instatag #tipstagram #tufsegram #hashtagbonanza #denfølelsen #duskjønnertegninga #erduleinå

2. Ikke #hashtag annethvert #ord og midt inne i #setningene #dine. Det er så #tungt å #lese. Særlig #om #du #skriver #veldig #lange innlegg #eller #poster og #hashtagger #helt #på #måfå inne i #teksten #din uten å #tenke på de som skal #lese #dette.

3. Følg med på hashtags du er interessert i, være seg #lærerhverdag, #creativecloud eller #naturforalle. Hvis du kjenner at du får lyst til å svare, like eller dele innholdet som bruker taggen du er interessert i: Gjør det. Folk bruker gjerne hashtags for å bli funnet.

4. Om du skal lage en hashtag, lag én stk som du kommuniserer på tvers av plattformer. Vær konsekvent, bruk den selv og overvåk den. Gi en verdi til de som bruker hashtaggen din: Lik/svar gjerne på bilder, oppdateringer og tweets hvor taggen er blitt brukt.

 

Hva er en hashtag?
En hashtag er en emneknagg og gir deg en god måte å følge med på tekster, oppdateringer, bilder rundt et emne. Ta f.eks konferanser du ikke selv kan delta på (som #ggdo – Girl Geek Dinner Oslo), da kan du søke opp taggen #ggdo for å se hvilket innhold folk deler om det spesifikke temaet.

På Twitter er det viktig at hashtaggen er kort, siden man kun har 140 tegn. På Instagram, Pinterest, Linkedin, Tumblr, Google+ og snart Facebook, er ikke lengden på taggen det viktigste, men samtidig er det lurt å tenke at folk nok kommer til å bruke den på Twitter og ta hensyn til det.

Hashtagtips til Facebook
Facebook har selv skrevet noen tips til hashtagbruk på Facebook. Oppsummert og oversatt står det:
1. Alle hashtagger som brukes på andre plattformer som er koblet til din Facebookside vil automatisk bli klikkbare og søkbare på Facebook.
2. Hashtags på FB gir deg som merkevare mulighet til å gå inn i/drive samtaler som skjer rundt din bedrift, noe som betyr at det er smart å søke etter og følge med på relevante hashtags på Facebook slik du gjør i andre kanaler. Ref. punkt 4. over, kan det være lurt å gå inn i samtaler eller tilby en verdi til de som bruker taggen din.
3. Hashtags påvirker ikke distribusjonen eller engasjementet i nyhetsfeeden verken på desktop eller mobil. Derfor er det lurt å fortsette å dele godt innhold som reflekterer merkevaren din.

Instagram
På Instagram kan du bruke maks 30 hashtags om gangen. Hashtag på Instagram kan generere utrolig mange Likes. Har selv testet ut dette (bedre å lese andres erfaringer og målbevisst og konkret teste på seg selv enn å gi dårlige råd til kunder), og ved å bruke tjenester som tagsforlikes.com, får instagrambildene dine mange flere likes på rekordtid. Det er dog viktig å påpeke at kvaliteten på likesene du får er lik ca. null (ikke overraskende). Dette er derfor ikke en holdbar plan, men det er viktig at du vet dette dersom du arrangerer konkurranser hvor antall likes på Instagram er en medvirkende faktor til kåring av vinner. Valen-Utvik har blogget mer om Instagram om du er mer nysgjerrig på det.

Følg gjerne med på tv-programmer, og se hvilken hashtag du bør bruke om du skal diskutere tv-programmer, som #sexdager og #nrkvinter. Rett før og på 17. mai gjorde NRK en formidabel jobb med hashtaggen #nrk17mai (og Instagram/Twitterkontoen @nrk17mai). Et case til etterfølgelse, de tilføre virkelig verdi!

nrk17mai instagram #nrk17mai instagram

 

 

Tre ting på tampen!
– Sjekk ut tjenester som hashtags.no for å se hvilke hashtagger som er populære på Twitter akkurat nå. I det jeg skriver denne bloggposten midt på natta, er det faktisk VisitLarvik som troner på toppen.

– For å kjapt sjekke hvilket innhold som finnes på hvilke hashtagger på Instagram, kan du bruke Statigr.am på denne måten.

– Det finnes utallige måter å overvåke hashtags på. Har du en favoritt? Del gjerne i kommentarfeltet!

 

Om du vil tvitre, G+, instagramme eller annet om denne posten, kan du f.eks. bruke #resonatenor.

Vil du følge med og få oppdateringer fra Resonate? 
Facebook – Twitter – Instagram – Google+ – Nyhetsbrev

About ingvild

Som en av to ansatte i Resonate AS, er Ingvild Moen digital rådgiver, administrerende direktør og ansvarlig for vinlotteriet. Hun er brennende opptatt av sosiale medier og digital markedsføring, og har jobbet med det siden 2009. Skussmål kan du se på Linkedin.


3 Comments

  1. Jorunn Aamodt

    Interessant det du sier om å bruke egen bedrifts navn som hashtag. Vi har gjort det litt i Fredskorpset (dvs noen av mine kolleger har gjort det), men jeg syns det blir litt rart. Usikker på hvilken verdi det gir for andre enn oss selv?

    Vil gjerne høre dine tanker om dette!

    1. ingvild

      Enig i at det føles litt unaturlig å skrive #fredskorpset, men jeg gjør det innimellom sånn at dersom noen bruker eller søker på f.eks. #resonatenor, så finner de en offisiell konto mye enklere enn dersom den offisielle kontoen ikke har brukt taggen. Bruker riktignok ikke hashtag med eget firmanavn i alle tweets/instagrambilder/oppdateringer, kun der det faller seg (sånn ca.) naturlig og med jevne mellomrom.

Legg inn en kommentar